5 nejčastějších příčin bolesti u začínajících běžců

běh žena

Pohyb, při kterém se pohybujeme rychleji než obvykle a v určitých jeho fázích se žádná končetina nedotýká povrchu, nazýváme běh. Mezi lidmi čím dál víc oblíbený prostředek relaxace, vybití nahromaděné energie nebo jako součást zdravého životního stylu. Příjemně si při něm provětráte hlavu a utřídíte myšlenky.

Aby nám běh výše zmíněné přinášel, je třeba běhat správně, být zdraví a v duševní pohodě. Stále více lidí trápí při běhání nějaký diskomfort. A je úplně jedno, zda jde o bolest hlavy, břicha, bolest na prsou nebo je důvodem „pouhé“ vyčerpání. Jak si s tím poradit?

Bolest hlavy

Ta může mít hned několik příčin. Z nejčastějších jmenujme alespoň:

  • Dehydratace
  • Úbytek minerálů
  • Krční páteř
  • Špatná technika běhu
  • Nízká hladina krevních cukrů
  • Pokles tlaku po doběhu

Když dojde k úbytku minerálů, nízké hladině krevního cukru nebo dehydrataci, je třeba doplnit to, co tělu chybí. Pokud to doplníme, měla by nastat úleva.

Špatné technice běhu lze předejít konzultací s odborníkem. Ten by měl Vaše první běžecké pokusy dozorovat. Došlapujete správně na chodidlo? Dýcháte správně? A nevysouváte příliš hlavu?

Na vině může být i krční páteř. Nechte se při běhu natočit nebo alespoň vyfotit. Záběry proberte s odborníkem. Možná sami uvidíte, zda Vaše hlava a krční páteř pokračují v jedné ose v prodloužení trupu a ten je stále v mírném předklonu, nebo ne. Příčinou může být také příliš velké napětí krčních a ramenních svalů, což omezuje přítok krve do hlavy.

bolest hlavy

Pár tipů pro zmírnění bolesti hlavy

  • Hydratace – pijte hodně vody před běháním, vezměte si lahev s sebou a pijte i po doběhu.
  • Běh si užívejte a nestresujte se.
  • Před běháním i po něm si naordinujte strečink.

Bolest na prsou

Asi se budeme opakovat, ale na vině pravděpodobně bude zase nesprávné  dýchání. Správné dýchání je totiž pro běh velmi důležité. Tajemství spočívá  ve správném poměru. 2:2. Během dvou kroků se nadechnete a během dalších dvou zase vydechnete. A co věčné dilema nosem nebo ústy? Lepší je dýchat nosem, i když Vám to ze začátku může připadat nemožné.

Bolest břicha

Píchá vás v boku? Trápí Vás křeč v břiše? Píchání v boku může být způsobeno tím, že obaly vnitřních orgánů nestíhají reagovat na rychle se zvyšující zátěž. Křeče v břiše zase mají původ v nesprávném dýchání.

Důvodem ale také může být nadýmání neboli plynatost. Krev se totiž při běhu přesouvá ze zažívacího ústrojí do svalů nohou. A pro procesy trávení už jí nezbývá tolik, kolik je potřeba.

zdravá strava salát

Strava je také důležitá

Mnoha potížím lze předcházet správnou stravou. Poslední pořádné jídlo si dejte cca 2-3 hodiny před běháním. Vyhněte se fastfoodům a tučným smaženým jídlům. Ideální jsou lehčí jídla.

Pokud Vás trápí nadýmání při běhu, pokuste se vyloučit ty potraviny, která Vám jej způsobují. A když Vás pálí žáha? Před běháním odolejte čokoládě, citrusům a kofeinu.

Náš tip: K lepším výkonům a snadnější regeneraci Vám může posloužit také sportovní výživa.

Cítíte se během běhu vyčerpaní? Na vině může být nedostatek železa

Síly jste nepřepnuli, jste dostatečně odpočatí, a přesto se cítíte úplně vyšťavení? Na vině může být právě nedostatek železa v krvi. Zařaďte do svého jídelníčku potraviny bohaté na železo a dbejte na jeho dostatečný přísun – ideálně právě prostřednictvím stravy. Potravinové doplňky jsou až dalším možným krokem.

Facebook Comments