Alergie na lepek – jak ji poznáte a co nemáte jíst?

pšenice

Cítíte se po jídle nafouknutí, ztrácíte na váze a trápí vás neustálé průjmy? Na vině může být alergie na lepek. Ale pozor, nezaměňujte ji s celiakií. To jsou dvě zcela odlišné věci.

Lepek

Lepek, neboli gluten, je všeobecný název pro skupinu složitých a nestravitelných glykoproteinů (prolaminů), které se vyskytují ve většině rostlin z rodu trávovitých (Poaceae) jako například pšenice, ječmen, žito, oves, teff a mnohé další obilniny.

Lepek ale obsahují i další potraviny. Najdete ho ve složení některých uzenin, jogurtů, v těstovinách, kečupu, hořčici nebo dokonce v alkoholu.

Malé procento lidí trápí nesnášenlivost lepku (celiakie). Jiní jsou k němu více vnímaví a trápí je alergie na lepek.

muz zena

Alergie na lepek nebo celiakie?

Mnoho lidí tyto dvě nemoci zaměňuje. Pojďme se tedy podívat na to, jak se liší.

Alergie na lepek

Alergie je zvýšená citlivost na určité látky, které jsou pro jiného zcela neškodné. Jedná se tedy o nemoc imunitního systému, která může být zdrojem mnoha problémů. Je celkem vzácná a její příznaky se mohou projevit náhle, se zpožděním pár minut i několika hodin. O to hůř si člověk uvědomí, kde je zdroj potíží.

Příznaky alergie

  • Trávicí potíže
  • Zvracení
  • Plynatost
  • Průjem nebo zácpa
  • Migréna
  • Svědění očí, v ústech, v krku
  • Dušnost
  • Kopřivka, ekzém
  • Afty v ústech

Celiakie

Celoživotní autoimunitní onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku. Může se projevit jak u dětí, tak až v dospělosti. Její příznaky jsou rozmanité nebo žádné. U někoho totiž probíhá bez jakýchkoli příznaků a přijde se na ni náhodou, když se projeví u jiného člena rodiny. Způsobuje narušení sliznice tenkého střeva.

Příznaky celiakie

  • U dětí menší vzrůst, nadmuté bříško, častý průjem
  • U dospělých se může projevit nedostatkem vitamínu D a kalcia, po prožití stresové situace nebo tělesné zátěži.

chleba bez lepku

Bezlepková dieta

Jedinou účinnou léčbou je bezlepková dieta, tedy vysazení lepku. Někdo musí lepek vyloučit stoprocentně, jiný dokáže malé množství tolerovat. Je třeba pečlivě studovat složení jednotlivých výrobků. Lepek je alergen a musí být na etiketě vyznačen. Bezlepková dieta je hitem moderní doby. Pro jedince s intolerancí na lepek je přínosná a nese s sebou pozitivní změny. U ostatních jedinců tomu tak být nemusí.

Čemu se vyhnout?

  • Moučným výrobkům (pečivo, strouhanka, těstoviny, knedlíky, cukrářské výrobky)
  • Rostlinné maso seitan s vysokým obsahem lepku
  • Vločky, kroupy, krupky, lámanka, krupice
  • Bujóny, sójová omáčka a další dochucovadla
  • Pivo a lihoviny
  • Plněná čokoláda
  • Pozor na mléčné nápoje, aromatizované čaje, mraženou zeleninu a další potraviny, kde může být lepek skryt

testoviny pohanka

Co naopak můžete?

  • Jednodruhovou mouku bez lepku (např. rýžová, kukuřičná, amarantová, čiroková, kokosová, fazolová a další)
  • Moučné směsi bez lepku (Rumini, Jizerka zlatá univerzální, Jizerka zelená univerzální, bezlepkové směsi SCHÄR Mix it, …)
  • Rýže bez dalších přísad jako pšenice, žito atd.
  • Brambory
  • Sója
  • Jáhly, pohanka
  • Ovoce, zelenina
  • Vejce, sýry
  • Quinoa
  • Ořechy a olejnatá semena

Náš tip: Vyberte si z mnoha bezlepkových produktů. Uvidíte, že chutnají báječně.

Jídelníček uzpůsobte svým potřebám. Pamatujte ale, že by měl být zdravý a měl by obsahovat co nejvíce čerstvých potravin. Zákaz konzumace lepku dnes již neznamená větší problém. Chleba koupíte (nebo si sami upečete) i bezlepkový, těstoviny, musli, jogurty, zmrzlinu také. Ani milovníci zlatavého moku nemusí smutnit. I pivo již seženete v bezlepkové variantě.