Chcete zhubnout nebo Vás trápí zácpa? Snadným řešením je Psyllium

^73C1862E997674A599D9CCD4BA1EB048B2DF6D1F7075E031B1^pimgpsh_fullsize_distr

Vláknina by měla mít stálé místo v našem jídelníčku. Z dlouhodobých statistik však vyplývá, že konzumujeme sotva polovinu doporučeného množství (což je 20-35 g denně). Benefity jsou již obecně známé – vláknina nám pomáhá při hubnutí, podporuje zažívání, je vhodná při zácpě, účinně pomůže i s vyšším cholesterolem. Strava bohatá na vlákninu navíc představuje důležitou prevenci proti řadě onemocnění, zejména tlustého střeva.

Jaké jsou druhy vlákniny?

Rozlišujeme vlákninu rozpustnou a nerozpustnou. Rozpustná vláknina dokáže při pravidelném užívání omezit zácpu, snížit hladinu cholesterolu, tuků a cukru v krvi a omezit riziko vzniku žlučových kamenů. Významně pomáhá při redukčních dietách – bobtnáním zvětšuje svůj objem, čímž navozuje pocit sytosti. Navíc má velmi nízkou kalorickou hodnotu (46 kcal na 100 g). Nerozpustná vláknina prochází trávicím traktem v nezměněné formě, a působí tak jako kartáč střev, kdy mechanicky odstraňuje usazeniny. Jak už říká její název, není rozpustná, zato velmi dobře absorbuje vodu.

Vláknina psyllium 

Jedinečným zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny je psyllium neboli Jitrocel indický (lat. Plantago ovata). Konkrétně jde o vyčištěné obaly jeho semen, které jsou nejbohatší na rozpustnou vlákninu. Kromě čistého psyllia existují na českém trhu ještě různé varianty – s příchutěmi, obohacené např. o probiotika či aloi. Můžeme se setkat s müsli tyčinkami, se sušenkami nebo slanými tyčinkami s psylliem.

Jak užíváme?

Psyllium rozmícháme ve vodě či jiné tekutině a takto spolkneme. Zapijeme ještě dalším šálkem. Obecně platí, že aby mohla vláknina plnit svoji funkci ve střevech, potřebuje tekutinu, proto je třeba dbát na dostatečný pitný režim. Při tužší stolici se zapíjí více, při řidší naopak méně. Účinek se dostavuje po 8 až 12 hodinách. Psyllium můžete užívat i dlouhodobě, není totiž návykové. Ne každému ale vyhovuje sypká podoba psyllia – pro ty je zde vláknina v kapslích nebo tabletách. Ušetří se čas strávený přípravou a svoji dávku vlákniny si můžeme dát prakticky kdekoliv.

Pro koho je ještě psyllium vhodné?

Řadu žen v těhotenství trápí zácpa – i ony mohou užívat psyllium, jen se doporučuje snížit dávkování na max. 1 čajovou lžičku. A jelikož je psyllium přirozeně bezlepkové a jedná se o 100% přírodní prostředek bez cukrů, doporučuje se i pro celiaky, vegetariány a diabetiky.

Psyllium v kuchyni? Proč ne!

Oblíbeným způsobem je přidat psyllium do jogurtu, ovesné kaše nebo k rannímu müsli. Snídaně vás tak mnohem lépe zasytí. Nebojte se experimentů a využijte psyllium i při vaření – má neutrální chuť a tak ho můžete přidat do mletého masa, různých směsí, využijete ho taky při pečení. Fantazii se meze nekladou a vaše jídla budou hned o něco zdravější!

Facebook Comments