Čokoláda- droga nebo lék?

Den 13.9. byl zvolen mezinárodním dnem čokolády. Pro některé je čokoláda dobrým pomocníkem ve stresových situacích, jiní lidé ji vnímají jako nepřítele při hubnutí. Jaké jsou její nutriční hodnoty a její účinky na náš organismus? 

Jak poznat kvalitní čokoládu?

cake-pops-693645_1280Kvalitní čokoláda obsahuje kakaovou sušinu, kakaové máslo, třtinový cukr a vanilku. Jedná-li se o čokoládu mléčnou , je navíc přidáno sušené mléko. Mimo sojový lecitin, který zajišťuje lepší konzistenci, by se ve složení neměla objevovat žádná umělá přísada (aromata, dochucovadla…). Velmi diskutovanou surovinou, která bývá často zaměňována je kakaové máslo. Výrobci některých čokolád jej z důvodu vyšší ceny vynechávají a používají levnější varianty (palmový, palmojádrový nebo kokosový tuk), které obsahují nezdravé nasycené mastné tuky, které našemu tělu neprospívají.
Mezi další kritérium, jak poznat kvalitní čokoládu patří bezesporu cena, která se pohybuje okolo 100 Kč a výše a ne vždy je bohužel běžně dostupná v supermarketu. Lze ji zakoupit na internetu nebo ve specializovaných obchůdcích (čokoládoven).

Rozdíl u složení 85% a mléčné čokolády

85% čokoláda                                                     Mléčná čokoláda
Energetická hodnota: 2 200 kJ                           Energetická hodnota: 2 227 kJ
Bílkoviny: 11g                                                       Bílkoviny: 6g
Tuky: 46 g                                                             Tuky: 30 g
Sacharidy: 19g                                                     Sacharidy: 58g
Vláknina: 7g                                                          Vláknina: 1g

Dále čokoláda obsahuje draslík, jehož nedostatek může způsobovat například slabost a hořčík, který je důležitý pro funkce svalů (působí proti svalovým křečím). Hořká čokoláda má oproti mléčné nižší glykemický index.

Proč si čokoládu dopřát?

  • má pozitivní vliv na naše buňkyscrabble-1310565_1280
  • díky obsahu hořčíku posiluje mozkovou činnost
  • má pozitivní vliv na cévy a snižuje krevní tlak
  • působí preventivně proti infekčním onemocněním
  • posiluje imunitu
  • má blahodárný vliv na nervovou soustavu
  • kostička kvalitní čokolády ukojí naše chutě na sladké a pomáhá tak při hubnutí
  • pomocí antibakteriálních látek z tříslovin bojuje proti zubnímu kazu
  • zlepšuje náladu
  • obsahuje kofein a theobromin, které mají povzbuzující účinek

POZOR! Nadbytek čokolády (zvláště nekvalitní) má neblahý vliv na rozvoj nadváhy či obezity!

Na našem eshopu nyní můžete zakoupit tyto čokolády. 

Závěrem
I přes pozitivní vlastnosti čokolády i zde platí pravidlo- dobrého pomálu. Nadbytek způsobuje obezitu a tak se doporučuje konzumovat pár kostiček denně(v závislosti na jejich velikost).

Facebook Comments
| Štítky: , , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.