Dejte si pozor na nedostatek vitamínu D

slunecni zareni

Vitamín D je pro naše tělo velmi důležitý. Jeho nedostatek nepoznáte hned, projeví se až časem. Jedná se o vitamín rozpustný v tucích. Vitamín D je souhrnný název pro steroidní hormonální prekurzory, souhrnně označované též jako kalciferoly. Vyhněte se jeho nedostatku, doplňujte jej do svého těla pravidelně.

Velká část populace trpí jeho nedostatkem. Ten se ale projeví spíš dlouhodobě. Vitamín D je prospěšný pro regulaci hladiny fosforu a vápníku v krvi. Je nezbytný pro zdravé kosti, ovlivňuje správný vývoj a růst. Proto jej pravidelně podáváme i dětem od narození.

Vitamín D

  • Je prospěšný pro regulaci fosforu a vápníku v krvi
  • Je důležitý pro zdravé kosti a zuby
  • Napomáhá k udržení normální činnosti svalů
  • Snižuje riziko onemocnění a posiluje naši imunitu
  • Jediný vitamín, který si naše tělo dokáže vytvářet ze slunečních paprsků
  • Získáváme ho i ze stravy a doplňků stravy

 Jak poznat nedostatek vitamínu D?

Nejjednodušší cesta jsou krevní testy. Těžko ale přijdete k lékaři se slovy: „Udělejte mi krevní odběry, potřebuji vědět, zda netrpím nedostatkem vitamínu D. Jen málokterý lékař by vašemu požadavku jen tak vyhověl.

Samozřejmě si můžete nechat odběry udělat jako samoplátce. Pokud se pro to rozhodnete, na krevní odběr se dostavte nalačno, zhruba dvanáct hodin před odběrem nejezte a nekuřte. Můžete ale vypít cca čtvrt litru vody nebo neslazeného čaje. Výsledky se dozvíte poměrně rychle – hned další pracovní den po krevním odběru.

Nápovědou, že něco není v pořádku pro vás mohou být tyto stavy:

  • Vadný vývoj kostry u dětí
  • Svalová slabost a únava
  • Přecitlivělost, mrzutost
  • Snížená imunita
  • Vysoký krevní tlak
  • Porušená zubní sklovina

Na jeho nedostatek je třeba dát pozor hlavně u dětí, těhotných žen, seniorů i sportovců. U starších osob jeho nedostatek způsobuje řídnutí kostí a tím pádem vyšší riziko zlomenin a úrazů. U sportovců má pozitivní vliv na objem, výkon, regeneraci svalů a koordinaci pohybů.

 Jak do těla doplnit vitamín D?

Hlavním zdrojem vitamínu D je UV záření. Jeho prostřednictvím můžeme získat až 80 % denní dávky. K tomu postačí 30minutový pobyt na čerstvém vzduchu, přičemž sluníčku můžete vystavit třeba jen obličej a předloktí. Kromě toho je třeba jen přijímat také v potravě.

Mezi potraviny bohaté na vitamín D patří tučné ryby, plnotučné kravské mléko, játra, obiloviny, cereálie, vaječné žloutky. Jeho hlavním zdrojem je rybí tuk. (Určitě si všichni z dětství pamatujeme tu lžičku rybího tuku, kterou jsme pravidelně dostávali.)

deti slunce

Vitamín D a děti

Potřebná denní dávka vitamínu D u dětí je cca 400 IU. Děti mají omezenou možnost příjmu vitamínu D. U kojených dětí závisí na množství vitamínu D v těle matky. Pokud ho maminka má málo, těžko předá děťátku dostatečné množství. Do těla je třeba ho doplnit. Přirozeně (procházky na čerstvém vzduchu, sluneční záření), a také prostřednictvím kapek.

První známkou nedostatku vitamínu D u dětí je zpomalení růstu, svalová slabost, náchylnost k respiračním chorobám, porušená zubní sklovina a křivé zoubky.

Podávání vitamínu D již v dětském věku je také prevencí chorob jako osteoporóza, vysoký krevní tlak, cukrovka a různá srdeční onemocnění, která by se mohla objevit v dospělosti.

Pediatr většinou již při první návštěvě předepisuje Vigantol v dávkování 2 kapky denně. U zdravých kojenců se dávka za nějaký čas snižuje na 1 kapku denně. Vigantol je registrovaný lék, který se vydává na lékařský předpis. Ne všem dětem ale vyhovuje. Některé děti pak trápí zácpa, bolest bříška, plynatost nebo kopřivka.

Pak přichází na řadu alternativa v podobě doplňků stravy vhodných i pro děti.

Facebook Comments