Do správného jídelníčku patří vláknina

obilí

Pokud jste unavení, bez energie a necítíte se dobře, s největší pravděpodobností za to může špatný životní styl. Proto je důležité zařadit do svého jídelníčku vhodné potraviny, které pomohou tělu, aby se cítilo lépe. Patří mezi ně i dostatek vlákniny.

Zbytečně ho nezatěžujte

Vysoký příjem bílé mouky, rafinovaného bílého cukru, ale také uzenin a tučných jídel je pro tělo
po všech stránkách velkou zátěží. Pokud to jen trochu jde, a ono to jde, tak omezte především bílou mouku a cukr, kterým se ne nadarmo říká bílé jedy.

Slaďte třtinovým cukrem, ale ještě lépe medem nebo agávovým či kokosovým sirupem. Jejich energetická hodnota sice také není nejnižší, ale obsahují vitaminy, minerály a další organismu prospěšné látky.

Místo bílé mouky používejte například špaldovou, amarantovou, kaštanovou nebo čirokovou a bílé pečivo nahraďte celozrnným. Raději než tučné si dopřejte kvalitní libové maso, například králičí, kuřecí, krůtí či hovězí, a nezapomínejte na ryby.

Mějte ale na paměti, že když si něco budete striktně odpírat, dostanete se pouze do stresu. Máte-li rádi řízky nebo bůček, jednou za čas si je dopřejte. Psychická pohoda je pro fyzické zdraví velmi důležitá a k nezaplacení.

Vsaďte na vlákninu

Strava bohatá na vlákninu navozuje pocit sytosti a proto je ideální, pokud se chcete zbavit nějakého kila navíc. Ovšem nejen kvůli hubnutí je důležité ji konzumovat v dostatečném množství. Vláknina podporuje peristaltiku střev, má příznivý vliv i na snižování rizika srdečních onemocnění, cukrovky a hladiny cholesterolu.

Doporučená denní dávka vlákniny pro zdravého dospělého člověka je přibližně 30 gramů, většina z nás přijme denně pouze 15 gramů. Vláknina se dělí na rozpustnou, která navíc působí jako prebiotikum, které podporuje růst zdravé střevní mikroflóry, a nerozpustnou. Vláknina navyšuje objem stolice v tlustém střevě, čímž jej pročišťuje a působí jako prevence zácpy.

zelenina

Zdrojem vlákniny jsou například jablka a hrušky, ovesné vločky, luštěniny, brokolice, avokádo a také celozrnné pečivo. Celozrnná mouka si totiž zachovává většinu zdraví prospěšných živin, a tak je bohatá na vitaminy, minerály, esenciální mastné kyseliny a samozřejmě také na vlákninu.

 Dbejte na pravidelnost

Jestliže chcete mít přes den dostatek energie, je důležité jíst menší porce, ale pravidelně. Vyhnete se tím i takzvanému „vlčímu hladu“, kdy máte pocit, že sníte cokoliv.

Dopřejte si tedy kromě snídaně, oběda a večeře také drobné svačiny. Skvěle poslouží ovoce
a zelenina například ve formě tolik oblíbeného smoothie, do kterého můžete přidat i různá semínka. Anebo si dejte polévku, jogurt či krajíc celozrnného chleba s přírodním sýrem nebo kvalitní šunkou s vysokým obsahem masa.

Nezapomínejte také v průběhu celého dne pravidelně pít. Dehydratace může být příčinou únavy, bolestí hlavy, zácpy, ale také suché pokožky. Dostatečný příjem tekutin se tedy postará nejen o vaši vitalitu, ale i krásu.

Facebook Comments