Doplňky výživy vhodné pro sportovce

Dnešní článek je věnován především lidem, kteří se věnují pravidelně pohybové aktivitě – organismus sportovce má mnohdy vyšší nároky na výživu než u běžného člověka. Přečtěte si, jaké doplňky stravy jsou ať silovým, nebo vytrvalostním sportovcům doporučovány.

dumbbells-2465478_1280

Karnitin

Karnitin byl objeven již před sto lety v mase – odtud je také odvozen název (z italštiny), na jeho účinky se ovšem přišlo až o několik desítek let později. Tuto látku si náš organismus dokáže sám vytvořit, a to z esenciálních aminokyselin methioninu a lysinu – bohužel toto množství ani z poloviny nepokryje naši denní energetickou potřebu, proto je vhodné jej doplňovat ve formě doplňků. Zdroje karnitinu je zejména v maso a mléčné výrobky, což jsou hlavní zdroje plnohodnotných bílkovin. A jaký je význam karnitinu pro naše tělo? Zajišťuje nám totiž přísun energie přímo ke svalům a podporuje spalování tuků.

Kofein

Kofein zná bezesporu každý z nás, a to zejména v souvislosti s tolik oblíbenou kávou. Tato látka zabraňuje únavě tím, že působením na kůru mozku stimuluje její činnost. Věděli jste, že byl kofein v minulosti zakázán a byl považován za doping? Účinků kofeinů nyní využívají zejména vytrvalostní sportovci, například při běhu nebo cyklistice – kofein pomáhá šetřit svalový glykogen a zvyšuje výkon. V případě, že to s dávkováním přeženete, může se vám stát, že se budete místo klidného spánku v posteli převalovat a budete mít problém usnout. Nespavost, spolu s dehydratací a bolestí hlavy patří mezi nežádoucí účinky užívání kofeinu.

coffee-cup-2317201_1280

Kreatin

Název kreatin vznikl z řeckého slova kreas, což v překladu znamená maso. Určité množství kreatinu je tvořeno v ledvinách, další část přijímáme v potravě. Kreatin užívají zejména siloví sportovci, jelikož zvyšuje výkon při častějším opakování cviků ve vyšší zátěži. Protože kreatin zatěžuje ledviny, doporučuje se zejména při jeho užívání dodržovat pravidelný pitný režim.

Chrom

Tento stopový prvek zvyšuje účinnost inzulínu a upravuje hladinu krevního cukru. Tím pádem ovlivňuje chutě na sladké, se kterými velká část populace bojuje. V prvních týdnech se ale může velmi snadno stát, že žádnou změnu nepocítíte – ba naopak. Jakmile se ale glykémie (hladina krevního cukru) ustálí, chutě na sladké ustanou. Chrom je vhodný také pro diabetiky.  

Mastné kyseliny

MCT tuky – mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem, jsou snadno stravitelné a lehce vstřebatelné látky, které jsou známé nejen v souvislosti se sportováním, ale také u pacientů, kteří trpí malabsorbčním syndromem. Velmi snadno se rozloží na mastné kyseliny a glycerol a náš organismus nemá s jejich zpracováním tolik práce. MCT tuky jsou využívány zejména u vytrvalostních sportovců, jakou jsou plavci a cyklisté – jelikož slouží jako zdroj energie. Jejich vyšší dávka může ovšem způsobit trávící obtíže.

bicycle-384566_1280

Aminokyseliny

Pod pojmem větvené aminokyseliny si možná nic nepředstavíte , když se ale řekne BCAA, většina sportovců již moc dobře ví, o co se jedná. BCAA neboli branched-chain amino acids, jsou esenciální aminokyselina valin, leucin a izoleucin, které jsou dobře vstřebatelné z našeho trávícího traktu. Některé studie také uvádějí, že jsou využívány jako zdroj energie při vytrvalostních sportech a zabraňují pocitu únavy. BCAA mají antikatabolický a anabolický účinek. Na trhu je nabízeno BCAA nejen ve formě tablet, ale také prášku – vybrat si můžete zde, v naší široké nabídce.

Koenyzm Q10

Koenzym Q10 je vyráběn díky geneticky upraveným kvasinkám, dříve byl izolován z hovězích jater. Jeho hlavní funkce je přenos kyslíku k samotným buňkám. Jeho užívání pomáhá ke snížení únavy a působí proti volným radikálům stejně jako antioxidanty. Určité množství koenzymu Q10 částečně přijímáme ve stravě, abychom však naplno využili jeho vlastností, můžeme jej užívat také jako doplněk stravy. Koenzym Q10 je důležitý pro všechny naše orgány, s věkem se bohužel snižuje jeho vstřebatelnost.

Minerální látky

Mezi často doporučované minerální látky, které hojně využívají sportovce patří zinek, hořčík a železo.

Železo zajišťuje transport kyslíku z plic do ostatních tkání a důležitý je také v souvislosti s našim imunitním systémem. Zdroje železa jsou zejména červené maso, vnitřnosti, zelenina nebo obiloviny.
Hořčík je nepostradatelný pro náš nervový systém, jelikož uvolňuje napětí, pomáhá proti křečím a má uklidňující účinky. Jeho zdroje jsou celozrnné obiloviny, luštěniny nebo některé druhy ovoce.
Zinek je minerální látka, která je vyhledávána pro pozitivní účinky na náš imunitní systém, kůži, vlasy a nehty. Jeho nedostatek zapříčiní, že se cítíme více unavení a jsme často náladoví. Zdroje zinku jsou luštěniny, vejce nebo ořechy.

people-2604149_1280

Facebook Comments
| Štítky: , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.