Glykemický index vs. hubnutí

V dnešním článku se podíváme blíže na glykemický index (GI) a jeho souvislost s hubnutím. Víte, které potraviny mají nízký GI a jaké jsou jejich výhody? 

Nejprve si vysvětlíme základní pojmy

29573Co je to glukóza?

Glukóza- hroznový cukr je nejrychlejší zdroj energie pro naše tělo. V případě potřeby nám stále koluje v krvi- z toho pojem krevní cukr. Při jeho nadbytku je naopak uložen do zásoby.

Co je to glykémie?
Glykémie je hladina glukózy (hroznového cukru) v krvi.

Každý člověk potřebuje k správnému fungování organismu energii, kterou nejrychleji získá z glukózy. K tomu, aby mohla být glukóza zpracována, je zapotřebí důležitý hormon- inzulín. Ten umožňuje vstup glukózy do krve. V momentě, kdy je glukózy v krvi více (např. po jídle), slinivka břišní začne inzulínu produkovat větší množství a hladina krevního cukru se opět sníží na běžnou hodnotu. Pokud je naopak v těle inzulínu málo, glukóza se v krvi hromadí.

Glykemický index (GI)tape-403593_1280
Jak již bylo zmíněno, hladina glukózy se zvyšuje po jídle a poté se opět sníží. Glykemický index tedy udává vzestup a pokles hladiny krevního cukru po konzumaci jídla. Čím rychleji hladina glukózy klesne, tím dříve budeme mít hlad. (Nejen) při hubnutí je vhodné vybírat potraviny s nižším glykemickým indexem. Jak jsou na tom vaše oblíbené potraviny se můžete přesvědčit níže v tabulce.

Jsou potraviny s vyšším glykemickým indexem špatné? 
Některé potraviny mají vyšší glykemický index, přesto se nedá říct, že by byly nezdravé nebo do zdravého a vyváženého jídelníčku nepatřily. Záleží také na tom, kolik potraviny sníme a jak často ji zařazujeme.

Zajímavost: Hodnota glykemického indexu se mění i tepelnou úpravou nebo zpracováním.
potatos-1141657_1280

Příklad:
Brambory vařené GI 91
Brambory pečené GI 121
Bramborová kaše GI 105

 

Jaké jsou tedy výhody potravin s nízkým GI?

  • udržují hladinu krevního cukru v normě
  • po snědení potraviny s nižším GI přichází pocit hladu později
  • cítíme se po nich zasycení

    GLYKEMICKÝ INDEX U SACHARIDOVÝCH POTRAVIN

    POTRAVINA GI   POTRAVINA GI
    Pečivo Rýže a těstoviny
    Chléb žitno-pšeničný tmavý 92 Rýže vařená 91
    Chléb žitný 89 Rýže hnědá 79
    Chléb bezlepkový pšeničný bílý 101 Špagety 59
    Chléb bezlepkový vícezrnný 113 Instantní nudle 67
    Rohlíky 100
    Luštěniny
    Ovoce Hrách loupaný vařený 45
    Jablko 52 Čočka zelená, červená 39
    Hrušky 53 Fazole vařené 47
    Broskve 60 Sója 25
    Hrozny 60
    Kiwi 5 Mléko a mléčné výrobky
    Banány 84 Plnotučné mléko 30
    Mléko acidofilní, podmáslí 65
    Zelenina Jogurt 51
    Hrášek zelený 68
    Mrkev 68 Ostatní
    Kukuřice 78 Kobliha 108
    Croiassant 96
    Brambory BeBe Dobré ráno – jemné 96
    Brambory vařené ve vodě 91 Jablečný džus 57
    Brambory pečené 121 Coca-Cola 83
    Bramborová kaše 105 Fanta pomeranč 97
    Hranolky 107 Popcorn do mikrovlnné trouby 103

    Zdroj tabulky: Státní ústav pro kontrolu

| Štítky: , , , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.