Ideální krevní tlak a jak ho dosáhnout – prevence, potraviny, měření

^E5F31263B7E8EDFFA1E5061BAB353EC0A4782BA4007651FDB2^pimgpsh_fullsize_distr

Vysoký krevní tlak je strašákem současné doby, jelikož může být a je příčinu mnoha zdravotních problémů. Jak s ním pracovat?

Pokud trpíte vysokým krevním tlakem, nepodaří se vám pravděpodobně snížit jej dlouhodobě na normální hodnoty, aniž byste této problematice věnovali nějaký čas. Základním předpokladem pro práce s vysokým tlakem je prevence, která zahrnuje celou řadu činností.

Co je vlastně krevní tlak?

Zjednodušeně řečeno je krevní tlak jakýmsi hnacím tlakem uvnitř krevního řečiště, který zajišťuje transport krve v těle, jako motor – pumpa krevního tlaku působí srdce. V důsledku různých příčin – nárůst pumpování srdce, zužování cév či tuhnutí cév – se krevní tlak zvyšuje, což může mít z dlouhodobého hlediska velmi nepříjemné dopady.

Při sledování krevního tlaku se měří dvě hodnoty – systolická a diastolická – o vysokém krevním tlaku hovořím v okamžiku, kdy je systolická hodnota 140 mm Hg a více, anebo diastolická hodnota 90 mm Hg a více. Optimální krevní tlak leží pod 120/80 mm Hg.

Příčiny vysokého krevního tlaku

Vysoký krevní tlak není sám o sobě nemocí. Jedná se o příznak, který doprovází jiná onemocnění. Nejčastěji (95 % pacientů) je příčinou nadváha, příliš vysoký přísun soli potravou, nadměrná konzumace alkoholu a stres. Organickou příčinou (5 % pacientů) bývá onemocnění ledvin nebo žláz s vnitřní sekrecí a s nimi spojené hormonální poruchy.

Jak krevní tlak ovlivnit

Cílem léčby vysokého krevního tlaku je minimalizace rizika vzniku komplikací, jako je například srdeční infarkt či mozková mrtvice. Při léčbě je třeba dodržovat lékařem předepsanou medikaci, preventivní opatření byste však měly mít každý den na paměti. Co mezi ně patří?

Vhodná skladba potravin – krevní tlak zvyšuje příjem živočišných tuků, snažte se je proto snižovat a nahrazovat rostlinnými. Zařaďte do jídelníčku vyšší podíl ovoce a zeleniny m snížit krevní tlak pomáhá například česnek, cibule, celer, červená řepa, okurky, jablka či banány.

Snižte nadváhu – při nadváze často dochází ke zúžení a tuhnutí cév v těle, snažte se proto dosáhnout optimální váhy, při které nebude organismu přetěžován. Velice příznivý vliv má také pravidelné fyzická aktivita a tělesný pohyb.

Sledujte tlak – měření tlaku byste měli provádět alespoň dvakrát denně a sledovat vývoj v čase. Ošetřující lékař podle toho může upravit vaši medikaci a doporučení pro další postup.

Prevence při vysokém krevním tlaku v kostce

  • Pravidelné měření tlaku
  • Omezte užívání alkoholu
  • Snažte se o dosažení optimální hmotnosti
  • Jezte dostatek ovoce a zeleniny
  • Omezte potraviny s obsahem živočišných tuků
  • Zintenzivněte tělesný pohyb
  • Přestaňte kouřit
  • Zredukujte používání kuchyňské soli
  • Užívejte léky dle doporučení vašeho lékaře