Imunita u dětí

imunita u deti

S příchodem prvních sychravých dnů nastává pro rodiče zejména malých dětí dosti složité období. Děti již chodí do školky či školy a stačí jen malé prochladnutí či kýchnutí spolužáka a neštěstí je na světě.

Bohužel se nějaké té viróze nedá úplně zabránit. Jediné, co můžeme udělat, je posilovat imunitu. A s jejím posilováním je třeba začít co nejdřív. Možná Vás překvapí, že základem silné imunity je zdravá střevní mikroflóra. K té nejen Vašim dětem, ale i Vám, mohou pomoci třeba přípravky BioGaia.

Základem je také pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu. Taková procházka přírodou není vůbec k zahození. Strávíte spolu čas, poznáte přírodu a ještě uděláte něco pro své zdraví. Čerstvý vzduch prokrví sliznice a posílí dýchací cesty. Pro pobyt venku je také důležité zvolit to správné oblečení. Nejlepší je volit více slabších vrstev, než jednu tlustou.

Čerstvý vzduch bychom měli pustit i do našich domovů. S nástupem chladného počasí začíná také topná sezóna. Topení vzduch vysušuje a je třeba dostatečně větrat. Pokud úplně nemrzne, nepřetápějme a větrejme.

Důraz bychom měli dbát také na správnou stravu a dostatek odpočinku. Do jídelníčku bychom měli zařadit dostatek ovoce, zeleniny, obilovin, tuků, vajec a masa. Skvělá jsou také různá semínka a oříšky. Co se spánku týče, měli bychom si ho dopřát v dostatečné míře. Věděli jste, že předškoláci by měli prospat alespoň 10 hodin denně? Sama mám děti, které po obědě doma nikdy nespí. V tom případě by měly chodit spát večer dříve. Spánek je opravdu důležitý. Teplota v místnosti, kde dítě spí, by se měla pohybovat cca kolem 18°C.

Důležitá je také správná hygiena. Dítě by si mělo mýt ruce před jídlem, když přijde z venku, když je má špinavé. Nemyslím tím ale, abychom jej drželi v přísné čistotě a dělali z něj „skleníkovou panenku“. Ano, bacily číhají všude, to ale neznamená, že si nemůže hrát na písku, pomazlit se se zvířátkem. Svět se nezboří, když jednou sní neumyté ovoce nebo si po hře na písku dá venku svačinku.

Pokud na Vás či dítko „něco leze“, je dobré zvýšit příjem vitamínu C. Nejen ten ale ovlivňuje imunitu. Důležitý je také dostatek vitamínu D. Bohužel, právě vitamin D je celkem problém. Velká část současné populace ho má nedostatek.

Někdy ale žádné posilování imunity nepomáhá. Někdy je na vině genetika, jindy může oslabení způsobit stres, prochladnutí apod. Je li dítě nemocné často, je nasnadě navštívit imunologa. I zde platí, že je lepší přijít zbytečně, nežli nikdy.

Pokud dítko už stůně, dopřejte mu dostatek odpočinku, spánku, přísun vitaminů. Někdy není ani třeba žádných zvláštních léků jako atb apod. Napsat, že někdy není třeba návštěvy lékaře je sice pravda, na druhou stranu, kdo může jen tak zůstat s nemocným dítětem doma? Na řadu tak přichází tzv. „ošetřovačka“ neboli OČR. Ač se jí snažíme využívat co nejméně, někdy prostě není zbytí.

Po nemoci je důležitá také rekonvalescence. U té by mělo platit pravidlo, že rekonvalescence by měla být 2x tak dlouhá, jako doba nemoci. Zvolněme tempo, zátěž přidávejme postupně. Pokud je dítěti lépe, je bez teplot a cítí se na to, jděte na chvilku na čerstvý vzduch. I to hodně pomůže.

Přeji, ať těch nemocí je co nejméně, nebo jsou to jen lehká nachlazení, která brzy přejdou. A ještě jedna rada na závěr – pozorujte svého potomka. Určitě poznáte, kdy se něco začíná dít, kdy není ve své kůži.

Facebook Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *