Jak se správně chránit před UV zářením a zároveň zachovat pevné zdraví?

žena slunce

Zejména v letních měsících je opravdu důležité nezapomínat, že je vhodné se chránit před slunečním svitem správně zvolenými ochrannými prostředky s UV filtrem. Velmi dobře za tímto účelem poslouží opalovací krémy. Existují dokonce Evropská doporučení v oblasti ochrany proti slunečnímu záření (fotoprotekce). Víte, jak se správně chránit?

Důležité je správné množství. Pokud se jedná o běžného dospělého člověka, mělo by být použito zhruba 36 gramů ochranného prostředku s UV filtrem. To znamená zhruba 2 mg/cm2, asi 6 kávových lžiček opalovacího krému. Je-li použito poloviční množství, faktor ochrany (SPF) klesá až o 2/3!

Pro aplikaci opalovacího krému je také vhodné zvolit správný čas. První aplikace by měla proběhnout půl hodiny před působením slunečního záření. Opakovat bychom ji měli každé dvě hodiny a také při silném pocení, po plavání a osušení ručníkem.

Prevence je velmi důležitá. Slunci bychom se měli vyhýbat v čase nejvyššího UV indexu, tedy zhruba mezi 11 – 16h. Pokud jsme slunečním paprskům vystaveni, je vhodné si obléct dlouhý rukáv, pokrývku hlavy atp. Zapomínat se nesmí na dostatečný pitný režim. A v neposlední řadě by sluneční expozice měla brát v potaz náš fototyp, sezónu roku či prostředí (hory, moře atd.).

Používání opalovacích krémů s UV filtrem může ale snižovat tvorbu vitaminu D v kůži, na což nesmíme zapomínat! UV filtr již s faktorem 8 snižuje produkci vitaminu D v kůži až o 97 %.1 Ochrana závisí na správné aplikaci opalovacích krémů. Ztmavnutí kůže po opalování vytváří přirozený filtr průniku slunečního záření, proto se může tvorba vitaminu D v kůži při stejné dávce záření snižovat.

1

Věděli jste, že…?

… sluneční záření (UVB) je potřebné pro přirozenou tvorbu vitaminu D v naší kůži, protože 90 % vitaminu D u člověka vzniká ozářením kůže sluncem.

… UVB musí mít ale správnou intenzitu – UV index vyšší než 3. V podmínkách ČR je této podmínky dosaženo pouze v letních měsících (zhruba květen – srpen).

… bylo prokázáno, že průnik ultrafialových paprsků ve velkých městech, je prakticky nulový po většinu roku (smog, prach a jiné vlivy).

… tvorba vitaminu D v kůži klesá se zvyšujícím se věkem.

Dostatek vitaminu D například:

  • pomáhá udržovat zdravé kosti a svaly, napomáhá udržet jejich normální funkci,
  • podporuje vstřebávání i využití vápníku,
  • podporuje normální fungování imunitního systému.

Ačkoliv naprostá většina vitaminu D u člověka přirozeně vzniká ozářením kůže sluncem, pokud správně používáme ochranné prostředky proti UV záření a/nebo naše kůže již díky opalování ztmavla, není pobyt na slunci zárukou toho, že bude v organismu dostatek vitaminu D. I v létě je tedy vhodné jej doplňovat. Za tímto účelem můžete zvolit doplněk stravy s obsahem vitaminu D. VIGANTOLVIT® D3 2000 I.U. Vám může dopomoci k tomu, abyste měli v těle zdravou hladinu tohoto vitaminu. Je dostatečně silný, poskytuje 2000 I.U. vitaminu D. Myslete na své zdraví a dělejte to, co milujete se zdravými kostmi a svaly i silnou imunitou.

 

  1. Broulík P.: Vitamin D v klinické praxi. Practicus. 2013; 4: 5–9.
Facebook Comments