Jak si hlídat správnou hladinu cholesterolu?

Zejména v posledních letech se do popředí zájmu lékařů dostává cholesterol, jako jeden z hlavních faktorů ovlivňujících naše zdraví. Tento pojem je často zmiňován také v médiích v souvislosti s onemocněním srdce a cév. A právě díky médiím mají lidé cholesterol spojený pouze s něčím škodlivým. Málokdo ale ví, že kromě cholesterolu, který tělu škodí, existuje i cholesterol ,,hodný“, který je pro naše tělo prospěšný.

Cholesterol je látka tukové povahy, která je pro tělo životně důležitá. Cholesterol je součástí všech buněk, je základní stavební jednotkou nervů, mozkových buněk a je nutný pro tvorbu hormonů. Zčásti si ho člověk vyrobí sám, zčásti ho přijímá v potravě.

Jak již bylo řečeno, odborníci rozlišují „hodný“ cholesterol (HDL) a ,,zlý“ cholesterol (LDL). HDL „hodný“ cholesterol má ochrannou funkci, protože nadbytečný cholesterol odvádí z krve zpět do jater, a tak chrání cévy před jeho usazováním. Oproti tomu LDL “zlý“ cholesterol se usazuje v cévních stěnách v podobě aterosklerotických plátů, cévy tak ztrácejí pružnost, zužují se a dokonce může dojít i k jejich ucpání. V důsledku jejich ucpání může dojít k poškození orgánu, který céva vyživuje. Je tedy zřejmé, že cholesterol má na lidský organismus zcela zásadní vliv. Zdravý organismus dokáže v krvi a trávicím systému zdravý poměr mezi dobrým a špatným cholesterolem udržovat.

Vysoká koncentrace cholesterolu v krvi s sebou přináší řadu zdravotních rizik. Příznaky ale pacient pocítí až ve chvíli, kdy dojde k rozvoji aterosklerózy a je omezena průchodnost cévy. V důsledku aterosklerózy dochází například k tolik obávanému infarktu myokardu, cévní mozkové příhodě, ucpání cév dolních končetin a k dalším onemocněním oběhové soustavy.

Ke zvýšení hladiny cholesterolu v těle může dojít nevhodnou stravou (především jde o potraviny bohaté na živočišné tuky), v důsledku nadváhy a obezity, dědičného sklonu ke zvýšené hladině krevních tuků (což se ale nemusí projevit nadváhou). Jeho hladiny se mohou zvyšovat také v důsledku kouření, nadměrné konzumace alkoholu, nedostatku pohybu nebo cukrovky.

Optimální hladina cholesterolu by měla být 3,9–5,2 mmol/l. Hodnota nad 6,2 už představuje vyšší riziko ucpání cév a situace by měla být řešena lékařem.

Pacientům je také doporučena nízkocholesterolová dieta, kdy je třeba nejen omezit potraviny obsahující velké množství cholesterolu, ale stejně důležité je zaměřit se i na složení tuků v jídelníčku. Konzumovat by se mělo převážně bílé a libové maso, vhodné je omezit uzeniny, tučné maso a tučné mléčné výrobky a potraviny s vysokým podílem transmastných kyselin. Náš jídelníček by měl obsahovat také dostatek vlákniny, především z ovoce, zeleniny, celozrnného pečiva, celozrnných těstovin nebo hnědé rýže. V neposlední řadě je nutné minimalizovat stres a dopřát tělu dostatek odpočinku a spánku.

6 tipů, jak si udržet zdravou hladinu cholesterolu

1. Jezte potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny zejména ryby jako je losos, makrela a sleď. Dalšími dobrými zdroji omega-3 mastných kyselin jsou vlašské ořechy a lněná semínka
2. Zvyšte příjem rozpustné vlákniny oves a ovesné vločky, ovoce, fazole, čočka a zelenina
3. Věnujte se pohybu po dobu 30-60 minut denně nejméně pět dní v týdnu – jízda na kole, plavání nebo rychlá chůze. Mírná fyzická aktivita ovlivňuje hladinu cholesterolu
4. Zhubněte úbytek alespoň 5 až 10 % váhy má pozitivní vliv na hladinu cholesterolu
5. Přestaňte kouřit Cigaretový kouř zvyšuje hladinu LDL neboli „zlého“ cholesterolu
6. Vyvarujte se alkoholu nebo pijte alkohol jen výjimečně a v omezené míře

Doplněk stravy

Jak ještě zajistit tu správnou hladinu cholesterolu v krvi?

Kromě zdravého životního stylu, vyvážené stravy a dostatku pohybu, lze tělu pomoci udržovat optimální hladinu cholesterolu také prostřednictvím doplňků stravy. Těm, kteří si chtějí udržet optimální hladinu cholesterolu v krvi pomůže doplněk stravy Chole-Pro.

Obsahuje jedinečnou kombinaci monakolinu K z červené fermentované rýže ve formě mikro-granulek rozptýlených v tobolkách s rybím olejem. Monakolin K přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi, omega-3 nenasycené mastné kyseliny EPA a DHA z rybího oleje pomáhají udržet vaše srdce zdravé. Ve své inovativní receptuře Chole-Pro kombinuje přírodní vědecky podložené složky s nejmodernějšími technologiemi.

Chcete-li pro sebe a své zdraví udělat něco navíc, zaměřte se na zdravý životní styl s dostatkem pohybu, vyváženou stravu a aktivní péči s doplňkem stravy Chole-Pro. Investice, které vložíte do svého zdraví se vždy vyplatí.