Jaké jsou projevy těla při nedostatku hořčíku?

Jste podráždění, náladoví a trpíte nespavostí? Možná za to může nedostatek hořčíku. Přečtěte si další reakce vašeho těla na nedostatek tohoto důležitého minerálu.

walmark horcikNedostatek hořčíku často pociťují sportovci, diabetici nebo lidé, kteří pijí mnoho alkoholu. Projevuje se podrážděností, nespavostí, náladovostí, špatným trávením, bušením srdce nebo srdeční arytmií. Může také vyvolat deprese, případně záchvat astmatu.

Málo hořčíku v lidském těle se může projevovat také svalovou křečí, psychickou nerovnováhou nebo nespavostí. Nedostatek hořčíku se projevuje také v kvalitě vlasů a nehtů, které se lámou a vlasy vypadávají.

Hořčík má pozitivní vliv na krevní tlak

Doplňky stravy obsahující hořčík mohou přispět k malému, ale klinicky významnému snížení krevního tlaku podle výsledků nové meta-analýzy provedené ve Velké Británii.

Jak uvedli výzkumníci z Univerzity v Herdfordshire v časopise European Journal of Nutrition, data získaná ve 22 studiích provedených s doplňky stravy obsahujícími hořčík ukázala, že tento minerál může snižovat systolický i diastolický krevní tlak o 3 respektive 4 mm Hg.

Minerály a mozková mrtvice

Je dobře znám význam správné stravy u osob s vyšším rizikem onemocnění srdce a cév a zejména vztah mezi nadměrnou konzumací sodíku a vysokým krevním tlakem. Naopak podle některých observačních studií má konzumace hořčíku, vápníku a draslíku na hypertenzi opačný, tedy pozitivní vliv.

Mezi zdroje hořčíku ve stravě patří zelená listová zelenina, maso, celozrnné potraviny, ořechy a mléko. Dřívější studie ukazují na to, že příjem hořčíku u dospělé populace je většinou nižší, než je doporučená denní dávka (320 mg hořčíku u žen a 420 mg u mužů).

 

Hořčík snižuje riziko náhlého srdečního selhání u žen

Zvýšený příjem potravin bohatých na hořčík je spojen se snížením rizika náhlé srdeční smrti.

Vyšší příjem hořčíku byl spojen s 37 procentním snížením rizika náhlé srdeční smrti ve srovnání s nejnižším průměrným příjmem hořčíku.

Zdrojem hořčíku jsou zelená listová zelenina, maso, obilí, ořechy a mléko. Dřívější průzkumy ukazují, že velká část dospělých nesplňuje doporučené denní dávky hořčíku.

Potenciální kardiovaskulární výhody hořčíku byly zdůvodněny v recenzi v časopise Journal of American Academy of Nurse Practitioners, kde se zjistilo, že větší příjem hořčíku může snížit riziko ischemické choroby srdeční u mužů, ale chyběly důkazy o vlivu u žen.

Studie, kde se hodnotily data od 88 375 žen, přidala nové důkazy, které potvrdily ochrannou úlohu hořčíku u žen. Po úpravě dat pro řadu faktorů, které by mohly mít vliv na výsledek (kouření, věk a přítomnost kardiovaskulárního onemocnění) výzkumníci zjistili, že nejvyšší příjmy a nejvyšší hladina hořčíku v krvi byly spojeny s významným snížením rizika náhlé srdeční smrti žen.

Další projevy nedostatku hořčíku:

Hořčík je prvek, který se podílí na řadě metabolických pochodů v lidském organismu a pro správné fungování našeho těla je tedy nenahraditelný. Přispívá například ke správné činnosti svalů a je také důležitý pro správnou funkci nervového systému  působí antistresově .

Obsah hořčíku v lidském těle dospělého člověka se pohybuje od 20 do 30 gramů, přičemž asi polovina z tohoto množství se nachází v kostech a v zubech. Denní potřeba hořčíku stanovená Organizací pro zemědělství a výživu při OSN a Světovou zdravotnickou organizací je asi 500 mg/den pro kojící ženy, 300 mg pro děti a dospělé. Přesné hodnoty jsou samozřejmě individuální a závisí na celkovém zdravotním stavu.1

Také neschopnost vstát i po několika hodinách spánku a noční křeče v lýtkách mohou být důkazem toho, že tělu chybí hořčík. Stejně tak může existovat i spojitost mezi sníženou sexuální touhou  a nízkým příjmem hořčíku. Orientační test příznaků nedostatku hořčíku:

  • Jste podráždění nebo náladoví?
  • Potýkáte se s nespavostí nebo špatně usínáte?
  • Nadměrně se potíte?
  • Probouzíte se ráno unavení?
  • Pociťujete mravenčení?
  • Jste citliví na změny počasí?
  • Kazí se Vám zuby?

Pokud jste na více otázek odpověděli kladně, zaměřte se na pravidelný zvýšený přísun hořčíku a za určitou dobu si test zopakujte. Po pravidelném užívání hořčíku by měl počet kladných odpovědí klesat.

Facebook Comments