Jaro se blíží. Tak hurá do přírody – ale pozor na klouby

pohyb chuze

Jaro se blíží a rozjíždět se začíná i turistická sezóna. Během kratších či delších procházek do přírody můžeme konečně napravit to, co jsme přes letošní dlouhou zimu zanedbali. Především je potřeba věnovat patřičnou péči svým kloubům.

Protože možným vysvětlením problémů pohybového ústrojí je snížená chuť hýbat se, která především v zimním období u některých jedinců převládá. Ideální je samozřejmě pohyb v přírodě. Delší procházky s malou rozcvičkou někde v lese jsou naprosto ideální. Například podle MUDr. Jany Hosové Lupínkové z pražského IKEMu je počtem 10 000 kroků za den charakterizován aktivní životní styl.

A pak je tu samozřejmě váha, přesněji nadváha. Každý kilogram navíc totiž představuje pro klouby, obzvláště pro kolena a kyčle, zvýšenou zátěž. Abyste zhubli, je třeba zvýšit tělesnou aktivitu a snížit příjem kalorií. Není však dobré to s cvičením přehánět nebo hladovět. Nejlepší je hubnout postupně, zhruba o dvě až čtyři kila za měsíc. Stav kloubů můžete podpořit i užíváním kloubní výživy s aescinem pro správné krevní zásobení vazů a šlach, a s glukosamin sulfátem, který zpomaluje úbytek kloubní chrupavky a vitaminem C pro tvorbu pevné kolagenní sítě chrupavek a menisků.

Vedle úpravy jídelníčku je možné stravu doplnit o přípravky se správným složením výživy pro klouby a jejich okolí. „Existují účinné látky pro zpomalování úbytku kloubní chrupavky, které mohou být velmi efektivním řešením,“ říká MUDr. Karel Metyš. „Přitom nejvíce testovaným z těchto látek je glukosamin sulfát. Je doporučovaný Evropskou ligou proti revmatismu a obsahuje ho řada léků a i doplňků stravy.“

A je to právě glukosamin sulfát, který je obsažen ve volně dostupných doplňcích stravy, jako je například GS Condro® Diamant. Je ideální nejen pro správné zásobení kloubního pouzdra, vazů a šlach, ale i okolí kloubu. Kromě více než dostatečného obsahu glukosamin sulfátu v denní dávce v množství 1600 miligramů, obsahuje přípravek i vitamín C pro tvorbu pevné kolagenní sítě chrupavek a menisků a aescin pro správné krevní zásobení vazů a šlach.

senior

Dá se vůbec vyhnout potížím s klouby? Bohužel nedá!

Bolest v kolenou zejména v klidu, například při řízení auta při sešlápnutí pedálů? A bolí to opravdu dost? Možných příčin může být mnoho. A dá se vůbec vyhnout potížím s klouby? Odpověď není příliš optimistická.

Kloubní chrupavka totiž musí denně odolávat mohutnému tlakovému zatížení. Pro zdravou chrupavku to není problémem, u poškozené to však časem člověku způsobuje zdravotní potíže.  Typická je bolest po delším klidu, tedy velmi často například při sledování televize. Dokonce může být až tak nepříjemná, že pacienta donutí vstát a projít se. Klouby mohou však bolet i při delším stání. Například koleno, které bolí zejména v klidu nebo při řízení auta může signalizovat postižení chrupavek v oblasti kontaktu mezi čéškou a kloubní plochou stehenní kosti.

Osteoartróza je rozšířené onemocnění kloubů, kterým trpí téměř každý druhý člověk starší 65 let. Mnohdy však postihuje i třicátníky. „Bohužel potížím s klouby se prakticky vyhnout nedá,“ říká ortoped MUDr. Jiří Beznoska.

Co tedy můžeme pro svůj pohybový aparát udělat?

„Základem rozhodně je vyvážená strava, bez excesů na jednu či druhou stranu. Ta by měla pokrýt veškeré nároky organizmu,“ doporučuje ortoped MUDr. Jiří Beznoska. „A nejdůležitější, co pro sebe můžeme udělat, je udržet váhu v rozumných mezích. Vhodné je udržovat pohybovou aktivitu tak akorát, tedy ani nesedět u televize ale ani běhat městské maratony.“

Bolesti se často objevují například v kyčli při dlouhé chůzi nebo běhu. Bolest se pak projevuje zejména v tříselné krajině. „Rozhodně bych se zamyslel především nad běháním. Běh, a zejména běh ve městě a na tvrdém povrchu, je při podobných bolestech nerozumná sportovní aktivita spojená s přetěžováním kloubů,“ varuje doktor Beznoska. K našim kloubům je však zdaleka nejšetrnější plavání. Páteř je při plavání v té nejpřirozenější poloze. A kolenní a hlezenní klouby jsou ve vodě odlehčovány Archimédovým zákonem. Plavání je proto ideální aktivita pro ty, kteří mají nadváhu spojenou s kloubními problémy.

Často není ani od věci tělu přidat kloubní výživu. V kloubních přípravcích se nachází účinné látky pro zpomalování úbytku kloubní chrupavky, Důležitá je i přítomnost kolagenu v našem těle. Tedy kolagenu v nativní formě, neboť denaturovaný kol­agen je v podstatě jen rozvařená želatina s menším účinkem. Nativní kolagen je jednou z hlavních slo­žek kloubní chrupavky a dalších pojivových tkání a je důležitý pro jejich pevnost.