Je cholesterol opravdu takový strašák?

V České republice trápí velké procento obyvatel zvýšená hladina cholesterolu. Pokud do této skupiny patříte také, nebo se jen chcete o cholesterolu dozvědět více informací, čtěte dále. 

fruit-1133755_1280

 

 

 

 


Co je to cholesterol?

Cholesterol je látka, která je pro náš organismus nepostradatelná, na druhou stranu- nadbytek cholesterolu nám může také uškodit. Tělo si jej vytváří samo v játrech + jej přijímáme stravou. Je to důležitá složka buněčných membrán, která se podílí na tvorbě žlučových kyselin, steroidních hormonů a vitamínu D. V neposlední řadě je nepostradatelný během trávení tuků.

Hodný a zlý cholesterol

Rozeznáváme dva typy cholesterolu:
LDL cholesterol (tzv. zlý)- při jeho zvýšené hladině má tendenci usazovat se ve stěnách cév, čímž dochází k tvorbě sklerotických plátů. Céva se zúží, krev nemůže dobře proudit a postupem času může dojít k ateroskleróze nebo ischemické chorobě srdeční.
HDL cholesterol (tzv. hodný)– má za úkol odvádět LDL cholesterol z krve zpět do jater a zabraňovat tak jeho usazování.

Jaké by měly být hodnoty cholesterolu?

stethoscope-147700_1280Hladina celkového cholesterolu- do 5 mmol/1 l krve
Hladina LDL cholesterolu- do 3 mmol/ 1 l krve
Hladina HDL cholesterolu- od 1 mmol/ 1 l krve

Zda máte zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi Vám řekne lékař na základě krevních testů.

Jak ovlivnit hladinu cholesterolu?

Zde hraje roli několik faktorů- mezi ty, které nemůžeme ovlivnit patří věk, pohlaví, některé typy onemocnění nebo genetická dispozice. Co ale můžeme ovlivnit je kouření, nedostatek pohybu, špatná životospráva nebo nadváha až obezita.

 


Obecná doporučení pro snížení cholesterolu

  • Omezte příjem nasycených tuků, které jsou obsaženy zejména v tučném mase, uzeninách, ale také v plnotučném mléku či mléčných výrobcích
  • V obchodě čtěte složení produktů, které nakupujete a vybírejte potraviny, které neobsahují palmový a kokosový tuk (obsah nasycených mastných kyselin)olive-oil-356102_1280
  • Do jídelníčku zařaďte kvalitní rostlinné tuky jako jsou jednodruhové oleje (řepkový, slunečnicový, olivový), ořechy nebo semínka
  • Dvakrát týdně konzumujte ryby (nebojte se ani těch tučných)- obsahují omega 3 mastné kyseliny
  • Nezapomínejte na vlákninu, která zabraňuje vstřebávání cholesterolu. Najdeme ji v celozrnném pečivu/ mouce/ rýži/ těstovinách, luštěninách, ovoci nebo zelenině
  • Hýbejte se!
  • Pijte- nejvhodnější je čistá voda
  • Nekuřte!
  • Pokud to bude jen trošku možné, vyhýbejte se zbytečným stresovým situacím
  • Konzultujte hladinu cholesterolu se svým lékařem
Facebook Comments
| Štítky: , , , , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.