JÍDELNÍČEK NABITÝ SUPERPOTRAVINAMI

carrot-1085063

Co to jsou superpotraviny neboli superfoods? Definice je jednoduchá- jedná se o potraviny, které obsahují velké množství vitamínů, minerálních látek nebo stopových prvků, které mají blahodárný vliv na náš organismus. Řadíme sem například goji, chia semínka, brusinky, quinou, ořechy, zelený čaj, borůvky či jablka. Pojďme si teď představit některé z nich.

GOJI (kustovnice čínskárange-1327426_1280)

Kustovnice čínská pochází z Himaláje a obsahuje velké množství aminokyselin, minerálních látek a stopových prvků (železo, vápník, zinek, měď, selen nebo fosfor). Mezi další benefity řadíme obsah vitamínu C a B. Diskutuje se o využitelnosti při onemocnění kardiovaskulárního systému nebo snížení cholesterolu.

 

Chia semínka (šalvěj hispánská)

Šalvěj hispánská pochází z horských oblastí Střední Ameriky. Pěstuje se pro jedlá semínka, která obsahují bílkoviny, sacharidy nebo omega 3 mastné kyseliny. Dále železo, magnézium, zinek nebo fosfor. Jedna z nejcennějších vlastností je vázání vody- chia semínka na sebe dokážou navázat vodu a vytvořit gel, který snižuje hladinu krevního cukru. Účinků chia semínek využívají často diabetici nebo lidé s onemocněním kardiovaskulárního systému.

Brusinky

Brusinky jsou známý antioxidant, který je hojně využíván při zánětech močového měchýře (díky svým močopudným a desinfekčním účinkům) nebo na podporu imunitního systému či snížení krevního tlaku. Obsahují vitamín C, flavonoidy nebo karotenoidy. Brusinky lze přidat například do kaší, prodává se také ve formě džusů nebo brusinkový čaj.

Borůvky

Tyto malé bobulky, které patří mezi antioxidanty (zabraňují vzniku volných radikálů) obsahují velké množství vitamínu C a dalších prospěšných látek jako například draslík, hořčík, flavonoidy a karotenoidy. Blahodárně působí na náš imunitní a respirační systém, diskutuje se také o pozitivních účincích na náš zrak.

blueberry-873785_1280

Quinoa (merlík čilský)

Tato rostlina pochází z Jižní Ameriky a její semena jsou využívána jako obilovina. Pyšní se vysokým obsahem bílkovin, vlákniny, vápníku, hořčíku, železa, vitamínu E a B komplexem. Díky obsahu hořčíku je konzumována lidmi trpícími migrénami, vysoký obsah vlákniny pomáhá snižovat krevní tlak a preventivně působí na kardiovaskulární onemocnění. Připravit ji můžete jako přílohu, zavářku do polévky nebo ve formě placiček.

Jídelníček na 5 dní plný superpotravin

vegetables-1499906

PONDĚLÍ
Snídaně: Ředkvičková pomazánka s kaiserkou a salátovou okurkou
Přesnídávka: Banánový milkshake
Oběd: Krevetové rizoto se šalotkou a bylinkami (petrželka, tymián, rozmarýn)
Svačina: Jogurtový dezert s goji a brusinkami
Večeře: Celozrnné těstoviny s kuřecím masem a houbami

ÚTERÝ
Snídaně: Pohanková kaše s malinami
Přesnídávka: Hruška s vlašskými ořechy
Oběd: Quinoa s tofu a zeleninou
Svačina: Avokádová pomazánka s celozrnným rohlíkem
Večeře: Vepřová panenka se šťouchanými bramborami a salátkem z červených paprik

STŘEDA
Snídaně: Zelený čaj s citrónem, sýr cottage s pažitkou a celozrnným chlebem
Přesnídávka: Mrkvový salát s jablkem a dýňovými semínky
Oběd: Losos se salátkem a bramborovou kaší
Svačina: Bílý jogurt s chia semínky a jahodami
Večeře: Pizza ze špenátového korpusu a mozzarelou

ČTVRTEK
Snídaně: Obložená bagetka s krůtí šunkou a ledovým salátkem
Přesnídávka: Ovocný koktejl
Oběd: Cuketové lasagne s mletým masem a sýrem
Svačina: Lučina s kedlubnou a žitným chlebem
Večeře: Sojové karbanátky s bramborami a okurkovým salátem tzatziky

PÁTEK
Snídaně: Lívanečky z celozrnné mouky, medem a borůvkami
Přesnídávka: Žervé s bylinkami a domácím chlebem
Oběd: Rajčatová chilli rýže s kuřecím masem
Svačina: Bílý jogurt se směsí oříšků
Večeře: Hrášková polévka s mátou, semínkový rohlík

Facebook Comments
| Štítky: , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.