Jsem těhotná, co teď?

jsem tehotnaTěhotenství bývá označováno za jedno z nejkrásnějších období v životě ženy. Někdy to samozřejmě neplatí, většinou to tak ale je. Ať už těhotenství bylo plánované nebo ne, každá žena v okamžiku, kdy tuto krásnou novinu zjistí, znejistí a položí si otázku co teď?

To je naprosto normální reakce. Přeci jen je to velká změna, velký okamžik. A hlavně maminky, které čekají první miminko znejistí. Jak to vše zvládnu, bude partner mít stejnou radost jako já? A jak mu to vlastně řeknu?

Všechny tyto otázky a pocity jsou naprosto běžné. Částečně za to mohou hormony a částečně naše podvědomí, které se s tím musí vyrovnat. Většina budoucích maminek pak začne pátrat po informacích, jak to mají jiné maminky, co mě čeká atd.

Nebyla jsem jiná, přesto teď s odstupem času musím říct, že bych byla radši, kdybych to neudělala. Nehledejte spousty zbytečných informací, neporovnávejte se s jinými maminkami. Každá jsme jiná a tak i toto období každá prožíváme jinak.

Některé maminky si celých devět měsíců užívají jako nikdy jindy, jakoby ani nevěděly, že jsou těhotné. Jiné naopak trpí nevolnostmi či jinými zdravotními problémy.

Mnohé maminky se trápí otázkou, co mohou v těhotenství jíst či pít. Často slýchají že teď „jí za dva“. To ale neznamená jíst dvojité porce. Spíš by si žena měla dávat pozor na to, co jí. Měla by jíst kvalitní stravu. Dodat tělu potřebné živiny.

Jezte, na co máte chuť. Dopřejte si ovoce, zeleninu, zařaďte do jídelníčku potraviny bohaté na bílkoviny (libové maso, ryby. vejce, luštěniny), kvalitní sacharidy. Poslouchejte ale, co si žádá Vaše tělo. Omezte příjem kávy a černého čaje.

Nemusíte zanevřít ani na cvičení. Pokud Vám to Váš zdravotní stav a lékař dovolí, cvičte. V dnešní době existují také různá těhotenská cvičení, kde Vám lektoři ukáží, co vše si můžete dovolit a na co si dát pozor.

Další věc, které se nastávající maminka bojí je to, že se bojí, zda péči o miminko zvládne. I tato obava je naprosto normální. Pokud máte kamarádku, která už miminko má, popovídejte si s ní, vyzkoušejte si péči o miminko. Nechte si poradit. Ale i tady platí – všeho s mírou. Až budete mít miminko u sebe bude vše v pořádku. Určitě poznáte, co Váš brouček potřebuje. Řiďte se svým instinktem.

Možná se také pozorujete, kdy Vám naroste bříško a bude na Vás vidět, že jste těhotná a ne jen „přejedená“. Bříško začíná růst cca kolem třetího až čtvrtého měsíce. Možná jste dosud nic nepozorovala a najednou zničeho nic nedopnete kalhoty. Možná už jste za polovinou těhotenství a bříško pořád nikde. Anebo naopak už v polovině těhotenství máte velké bříško a lidé se Vás ptají, kdy vlastně miminko čekáte. Nebojte, vše je normální. Pokud se miminko vyvíjí tak jak má, velikost bříška neřešte. Já sama patřím do té skupiny, kdy si okolí už na přelomu pátého a šestého měsíce myslelo, že už musím každý den rodit. Naopak mám kamarádku, na které ani pár dní před porodem nebylo téměř nic vidět.

V dnešní době existují různé názory na užívání vitamínových preparátů v těhotenství. Někdo říká, že jejich užívání je zbytečné, jiný, že se naopak užívat mají a další, že se po nich přibírá. I tady se řiďte svým instinktem. V prvním těhotenství jsem poslušně užívala kyselinu listovou v prvních třech měsících, následně vitamínové preparáty. Přibrala jsem přes 20kg.

V druhém těhotenství jsem užívala jen kyselinu listovou a na další užívání vitamínů jsem se vykašlala. Stejně jsem přibrala opět přes 20 kg ( a to i přes neustálé těhotenské nevolnosti). Takže i váhový příbytek je individuální a někdy ač se snažíte jak se snažíte, nic s ním neuděláte.

Doufám, že jsem Vás alespoň trochu uklidnila, že Vaše pocity a obavy jsou normální. Užívejte si to krásné období. Nestresujte se zbytečnými starostmi. Po narození Vašeho miminka na tyto chvíle budete moc ráda vzpomínat.

Článek pro Vás napsala: Ivana Kyllerová


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *