Metabolický syndrom – nemoc nerada chodí sama

Metabolický syndrom, syndrom X nebo smrtící kvarteto –  všechny tyto definice označují nemoci nebo rizikové faktory, které spolu úzce souvisí a negativně ovlivňují naše zdraví. Pokud se léčíte nebo máte podezření na diabetes mellitus 2 typu nebo obezitu, čtěte dále.

electrocardiogram-2858691_1280

Dle výzkumů metabolický syndrom postihuje okolo 30 % severoamerické a evropské populace, v České republice je to okolo 25 % (lidé v produktivním věku) a u seniorů 40 %. Mezi soubor rizikových faktorů, které vedou k metabolickému syndromu řadíme:

Obvod pasu – (u mužů by neměl přesáhnout 84 cm, nad 100 cm je již velké riziko obezity ameasuring-tape-953422_1280 dalších nemocí s ní spojených, u žen by obvod pasu neměl přesáhnout 80 cm, nad 88 cm stejně jako u mužů hovoříme o riziku)

Krevní tlak – optimální hodnota je 120/80 mm Hg (za normální se považuje i do 130/85)

Vysoká hladina krevního cukru – Glykémie nalačno by se měla ideálně pohybovat v rozmezí 3,9-5,6 mmol/1 l

Hladina triacylglycerolů a HDL cholesterolu – za hraniční hodnotu triacylglycerolů považujeme, jestliže je vyšší než 1,7 mmol/litr, HDL cholesterolu žen nižší nez 1,25 mmol/litr, u mužů nižší než 1 mmol/litr.

PREVENCE METABOLICKÉHO SYNDROMU

Metabolický syndrom je sice závažné onemocnění, kterému lze ale snadno předejít. Souvisí totiž do značné míry se zdravým životním stylem a pohybovou aktivitou.

  • Jezte pravidelně – menší porce častěji a vybírejte správné potravinyekg-2069872_1280
  • Omezte příjem nasycených mastných kyselin – tučná masa, salámy, klobásy, paštiky, přepalované tuky, smažení, fritování a úpravu jídla na velkém množství tuku
  • Do jídelníčku zařaďte potraviny obsahující vlákninu – ovoce, zeleninu, celozrnné výrobky a luštěniny
  • Dodržujte pitný režim – ideálně čistou vodu, dále ředěné 100 % džusy nebo čaje
  • Omezte příjem jednoduchých cukrů a soli – zvykejte si na přirozenou chuť potravin
  • Nekuřte a nepijte alkohol
  • Zařaďte do jídelníčku ryby a ořechy – jsou zdrojem nenasycených tuků, které pozitivně působí na naše tělo
  • Zvyšte příjem potravin obsahujících vitamíny, minerální látky a stopové prvky
  • Hýbejte se – najděte si pohybovou aktivitu, která vás bude bavit a u které vydržíte. U obézních lidí je ze začátku ideální chůze a nedoporučuje se běhání (nadměrná zátěž na klouby)
  • Navštěvujte pravidelně svého lékaře!

LÉČBA METABOLICKÉHO SYNDROMU

Když už je na prevenci pozdě, je potřeba nemoc řešit s lékařem. V první řadě vám s největší pravděpodobností doporučí úpravu váhy (jste-li obézní). S úpravou tělesné hmotnosti totiž souvisí i vysoký krevní tlak, zvýšená hladina krevního cukru nebo hladina LDL (zlého) cholesterolu. V případě, že změna životního stylu nepomůže, následuje farmakoterapie – zejména jsou předepisovány antidiabetika, antihypertenzíva nebo antiobezitika. Léky vám ovšem doporučí vždy váš lékař na základě vašeho zdravotního stavu.

syringe-1884784_1280

Facebook Comments
| Štítky: , , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.