Nastartujte změnu nového životního stylu, aneb 5 kroků ke štíhlé postavě a zdravému tělu

Pokud si už nějakou dobu říkáte, že nejste spokojení se svým tělem, nečekejte na novoroční předsevzetí a pojďte s tím něco udělat teď hned. V dnešním článku se dočtete o několika důležitých krocích, které vám mohou pomoci ke zdravému tělu a vysněné postavě.

appetite-1239057_1280Stanovte si reálný cíl

V první řadě se zamyslete, jakého cíle chcete dosáhnout. Jste obézní a potřebujete zhubnout ze zdravotních důvodů? Nebo vám jde o to, abyste se znovu dostala do formy? Ať už jste první, nebo druhá kategorie, nastavte si reálné cíle. Pokud spoléháte na to, že během 14 dní zhubnete 10 kilogramů, nejen že si můžete hladověním ublížit, ale taky přijdete snadno o iluze a budete nešťastní, že jste nedosáhli touženého.  Větší pravděpodobnost úspěchu mají dlouhodobé (a hlavně) reálné cíle, například zhubnout 10-15 kilogramů do roka (samozřejmě s ohledem na vaši aktuální váhu).

Motivace

Nejděte si opravdu silnou motivaci, proč chcete zhubnout/ přibrat/ začít cvičit. Je to z estetických důvodů, abyste se líbila sama sobě? Nebo jsou v tom zdravotní důvody? Nebo jen chcete něco udělat se svým životem? Spousta lidí si k hubnutí zvolí datum 1.1. a Nový rok berou jako symbol něčeho, co právě začíná. Tahle motivace ale nebývá dostatečně silná a tak vás snaha o změnu brzo opustí. Nečekejte na nový rok, na pondělí, nebo na jaro – začněte hned. A když se vám nebude dařit najít ten správný motor proto začít něco dělat, myslete na to, že to děláte pro sebe a své zdraví, a to je úplně to nejdůležitější.

Sportujte

Je pravda, že  zhubnout lze i bez sportu, bohužel ale přijdete i o aktivní hmotu, což rozhodně není žádoucí.  U vhodně zvoleného sportu se odreagujete, mnohdy i odpočinete a najdete si čas na sebe. Důležité je vybrat si správný druh sportu, který vás bude bavit a u kterého vydržíte. Pokud bojujete s odhodláním a nevíte jak začít – choďte. Chůze je nejpřirozenější pohyb, ke kterému nepotřebujete nic než kvalitní obuv- začít můžete kdykoliv, chodit i běhat kdekoliv. Snažte se chůzi zařadit do běžného života, místo výtahu vyjděte schody pěšky, vystupte o stanici dříve, do obchodů na běžné nákupy nejezděte autem, ale běžte pěšky. Nezanedbávejte pohyb ani v práci, zvlášť, pokud máte sedavé zaměstnání, každou hodinu vstaňte a běžte se projít po kanceláři –  například pro vodu. Cvičit můžete i v práci – existují také cviky, které můžete dělat přímo u pracovního stolu – zejména na protažení ztuhlých svalů.

yoga-2959213_1280

Nehladovte

Zdravý životní styl není o hladovkách a omezování se v jídle. Stačí jen poznat a pochopit základní složky potravy a jejich zdroje a naučit se sestavit si vyvážený jídelníček, který naše tělo potřebuje. Bez čeho se neobejdeme jsou určitě bílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky, stopové prvky a vitamíny. O všech těchto živinách si můžete přečíst v předchozích článcích. Není potřeba si počítat každou snědenou mrkev nebo kousek pečiva, stačí u jídla přemýšlet, nepřejídat se, ale ani hladovět. Tělo si většinou samo řekne, co potřebuje, a jakmile ho poznáte a začnete mu naslouchat, máte napůl vyhráno. Honí vás chutě na sladké? Může to být tím, že do jídelníčku málo zařazujete ovoce. Máte večer hlad? Nejspíše jste zanedbali jídlo během dne. Jak praví jedno staré přísloví – jezte do polosyta a nepřejídejte se. A když už zhřešíte, netrestejte se za to – naopak si vychutnejte bez výčitek kousek čokolády nebo zmrzliny a běžte na delší procházku nebo si zacvičte o chvíli déle. Neberte jídlo jako nepřítele.

 

tape-403586_1280Nehledejte zkratky

Stravujete se už nějakou dobu zdravě, přidali jste pohybovou aktivitu a kila ne, a ne jít dolu? Uvědomte si, že stejně jako nějakou dobu trvalo, než jste kila nabrali, bude chvíli trvat, než se opět dostanete do formy. Nesnaže se ulehčovat si cestu za svou vysněnou postavou různými tukožroutskými polévkami, prášky na hubnutí, hladověním, hubnoucími čaji nebo vynechání sacharidů. Raději hubněte pomaleji, ale trvale – budete mít jistotu, že vás nezaskočí jo-jo efekt!

 

 

Facebook Comments
| Štítky: , , , , , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.