Nedaří se vám otěhotnět?

plánujeme těhotenství

Problém neplodnosti řeší v České republice každý 6. pár. O možné neplodnosti lékaři hovoří tehdy, pokud se páru při nechráněném styku nepodaří otěhotnět do jednoho roku. Tento problém se týká také párů, které už jedno dítě mají a snaží se o dalšího potomka.

V současnosti se touží stát matkami stále více žen ve věku nad 35 let, kdy se pravděpodobnost otěhotnění prudce snižuje. Častou příčinou nesplněné touhy po miminku u žen je také syndrom polycystických vaječníků. I když první příznaky tohoto onemocnění se objevují u děvčat v mladosti, většina z nich je nespojuje s touto diagnózou, ale připisuje ji k projevu dospívání. Problém se stává aktuální až po letech, kdy se snaží žena otěhotnět.

Ženám, kterým se nedaří otěhotnět, může podle posledních výzkumů pomoci zvýšená dávka vitamínů B8 a B9 – inositolu a kyseliny listové. Oba tyto vitamíny skupiny B jsou novou nadějí také v léčbě syndromu polycystických vaječníků. Jedné z nejčastějších příčin sterility, která trápí asi 10 % žen v plodném věku.

Proč právě tyto vitamíny?

INOSITOL

Základem pro otěhotnění je kvalitní vajíčko. Zjistilo se, že kvalitní vajíčka mají ve folikulární tekutině vysoké množství myo-inositolu. Právě vysoké koncentrace myo-inositolu jsou potřebné pro dozrávání folikulů a při správném embryonálním vývoji.

Klinické studie potvrzují, že inositol podporuje zlepšení funkcí vaječníků, příznivě působí na zvýšení počtu kvalitních a zralých vajíček a má pozitivní vliv na úpravu a regulaci cyklu. Ukázalo se, že ženy, které mají problém otěhotnět, mají ve folikulární tekutině vajíček nižší hladinu inositolu. Po jeho doplnění se u nich zlepšuje kvalita vajíček a zvyšuje se pravděpodobnost otěhotnět. U těchto žen inositol navozuje pravidelnou ovulaci.

Ze studií vyplynulo, že inositol dokáže měnit některé hormonální parametry, jako je například redukce hodnoty LH (luteinizační hormon) v plazmě, testosteronu, prolaktinu a poměru LH/FSH (folikulostimulační hormon). U žen trpících na polycystické vaječníky příjem inositolu pomáhá upravit doprovodní příznaky této diagnózy – nepravidelný menstruační cyklus, prodloužené cykly či vynechávání menstruace.

Pozitivně ovlivňuje také zlepšení projevů androgenismu – hlavně zvýšené ochlupení, mastnou pleť a akné, lupy ve vlasech i řídnutí vlasů. Pomáhá normalizovat hladinu tuků v krvi, snižuje hladinu cholesterolu a má pozitivní vliv při nadměrné produkci inzulinu. Upravuje také metabolizmus cukrů a díky jeho účinkům se mnoho ženám se syndromem polycystických vaječníků podaří také zhubnout. Spolu s niacinem v přírodním vitamínu Niacin s inositolem přispívá zároveň k optimální funkci psychiky, napomáhá odstranit vyčerpání a únavu. Díky této kombinaci obou vitamínů B-komplexu nezpůsobuje reakci začervenání a zároveň podporuje vstřebávání vitamínů B-komplexu.

KYSELINA LISTOVÁ

Ženám, které touží po miminku, i těhotným ženám by neměla chybět také kyselina listová, která se podílí na procesu dělení buněk, čím přispívá k růstu zárodečných tkaniv v průběhu těhotenství. Je součástí genů a chromozómů každé buňky. Pod dohledem má všechny procesy buňkového dělení a růstu – tvorbu červených krvinek, syntézu DNA (molekuly nesoucí genetickou informaci), růst tkaniv a funkci buněk.

Má příznivý vliv na regulární vývoj bílých krvinek a normální způsob růstu. Její nedostatek v organismu žen může mít na svědomí reprodukční problémy, potrat či předčasný porod, ablace placenty, zvýšenou hladinu homocysteinu, nízkou porodní hmotnost novorozence. Kyselina listová je klíčovým faktorem pro správný vývoj nervové soustavy dítěte, pomáhá chránit dítě před poruchami neurální trubice a dalšími závažnými komplikacemi.

Příjem kyseliny listové před otěhotněním a na počátku těhotenství působí jako účinná prevence vrozených zdravotních problémů dítěte – snižuje jejich riziko o 50 % až 70 %.
Před otěhotněním by ženy měly užívat kyselinu listovou denně, a to v potravinové formě doplněné doplňkem stravy – když mícha a mozek dítěte se vyvíjejí v prvních týdnech těhotenství, je vhodné kyselinu listovou přijímat také několik měsíců před plánovaným otěhotněním.

ovoce

Které potraviny jsou zdrojem inositolu a kyseliny listové?

Nejbohatším rostlinným zdrojem inositolu jsou citrusové plody (grapefruity), hroznové víno, zelí, celozrnné obilniny, sušené ovoce, oříšky (arašídy), semínka (pšeničné klíčky), luštěniny (fazole), pivovarské kvasnice. Ze živočišných zdrojů se nejvíce inositolu nachází ve vnitřnostech (játra, mozeček, srdce) a mléku.
Kyselina listová se nachází v zelené zelenině s velkými listy, v játrech, vejcích a luštěninách. Její podíl v ovoci je naopak velmi malý (kromě pomerančů), platí to také pro maso a mléko. Vařením potravin se téměř úplně zničí už za několik minut.

Anémie v těhotenství ohrožuje zdraví dítěte!

Pro normální průběh těhotenství je potřebné dbát také o dostatečný příjem železa! V těle těhotných žen se tvoří větší množství krve, aby byla krví dostatečně zásobená placenta – železo je potřebné na zvýšení počtu červených krvinek matky na transport kyslíků pro dítě a také pro tvorbu krve dítěte.

Miminko si vytváří zásoby železa na první měsíce života a tělo matky potřebuje rezervu také na pokrytí ztrát krve při porodu. V graviditě ženský organizmus spotřebuje asi o 1 000 mg železa víc než obvykle. Přibližně polovina těhotných žen ho však má nedostatek!

Dbát na dostatečný přísun železa se doporučuje už od začátku těhotenství, v druhé a třetí třetině těhotenství je nutné jeho příjem zdvojnásobit! Jeho nedostatek totiž může zapříčinit chudokrevnost! Rozvíjí se pozvolna a těhotná žena si nejvíce stěžuje na únavu, slabost a na to, že nemůže soustředěně vykonávat svoji práci. Je to důležitý varovný signál, který by žádná budoucí maminka neměla podcenit!

Nedostatek železa v období těhotenství může být příčinou neukončeného vývoje některých orgánů, nízké porodní hmotnosti novorozence a předčasného porodu! Dostatečný příjem železa pomáhá také zmírňovat porodní křeče a bolesti a zlepšuje poporodní rekonvalescenci a hojení.

Základem prevence nedostatku železa je vyvážená strava s dostatečným obsahem železa doplněná o doplňky stravy s obsahem železa, které jen minimálně zatěžují trávicí trakt, nejlépe s postupným uvolňováním. Díky jedinečnému složení tablet ve formě mikro kapslí umožňují tělu železo uvolňovat postupně v průběhu 8 hodin.

Jejich výhodou je tedy průběžné vstřebávání železa, co zvyšuje jeho celkovou účinnost a hlavně výrazně snižuje jeho nežádoucí účinky – železo se těžce vstřebává a může tak zatížit trávicí trakt. Jeho vstřebávání napomáhá kyselé prostředí – doporučuje se proto přijímat ho spolu s kyselým nápojem. Pohárem čerstvé citrónové či pomerančové šťávy tak podpoříme využitelnost železa.

Kde se nachází nejvíce železa?

Zásobárnou železa jsou všechny vnitřnosti, jeho bohatým zdrojem je kvalitní hovězí i drůbeží maso, mořské ryby a plody moře, pivovarské kvasnice, třtinová melasa, strouhaný kokos, mořské řasy, luštěniny (sójové boby a výrobky z nich, hrášek a čočka), ovoce (brusinky, ostružiny, meruňky, broskve, švestky, jahody, rybíz, fíky – také sušené), celozrnné potraviny, pšeničné klíčky a otruby, zelená zelenina (špenát, salát, mangold, čekanka), dýňové a slunečnicové semínka, ořechy, mandle, kakao, houby.)

Facebook Comments