Nejčastější těhotenské obtíže a jak na ně!

V průběhu těhotenství Vás mohou potrápit nepříjemné zdravotní obtíže, nemusíte ale zoufat- většina z nich jsou jen dočasná a můžete jim předcházet nebo je alespoň eliminovat.

Tělo ženy se během těhotenství mění tak, aby co nejvíce vyhovovalo potřebám miminka, některým ženám se zdravotní problémy vyhnou, jiným bohužel ne. Pojďme si představit ty nejčastější z nich.

Těhotenské zvracení 

Tento problém je fyziologický a trápí až polovinu těhotných žen nejčastěji mezi 4.-8. týdnem těhotenství.  Nejedná se ale o trvalý stav- ve druhém trimestru by měly tyto problémy vymizet.

Doporučení:

  • jako první jídlo zvolte například suché pečivo, suchary nebo třeba banán
  • snažte se co nejvíce vyhýbat jídlům a pachům, které ve vás vyvolávají pocit nevolnosti
  • jídlo si během dne rozdělte na více menších porcí
  • omezte příliš tučná a kořeněná jídla, do jídelníčku zařaďte potraviny s vyšším obsahem sacharidů
  • pijte dostatek tekutin po menších dávkách (voda, ovocné ředěné džusy)
  • při nadměrném zvracení vyhledejte lékaře

Pálení žáhy

Asi 40% žen se v těhotenství setká s pyrózou (pálení žáhy). Tyto obtíže se objevují zejména na začátku nebo na konci těhotenství vlivem uvolnění dolního svěrače jícnu. Další důvod je vytlačení žaludku nahoru.

Doporučení:

  • vynechte sycené nápoje nebo nápoje obsahující kofein (káva, kolové nápoje)
  • omezte tučné, sladké a kořeněné potraviny a jídla, která zvyšují sekreci kyseliny chlorovodíkové
  • jídlo rozdělte do více porcí denně, které pokud možno nezapíjejte větším množstvím tekutin
  • nezvedejte těžké věci a při výběru oblečení sáhněte po volnějších kouscích
  • po jídle si nelehejte
  • vyhněte se čerstvému a kynutému pečivu

Vysoký krevní tlak

Vysoký krevní tlak- hypertenzi může mít maminka ještě před otěhotněním, nebo se může objevit až v průběhu těhotenství. Souvislost s hypertenzí může mít obezita nebo kouření.

Doporučení:blood-pressure-1573037_1280

  • omezte solení! Doporučený denní příjem soli je asi 5 g, což odpovídá 1 čajové lžičce
  • vynechávejte sycené nápoje a nápoje s obsahem kofeinu (káva, kolové nápoje)
  • pokud to bude jen trochu možné, zvyšte svou pohybovou aktivitu- například procházky apod.
  • vyhněte se namáhavé práci

Zácpa

Vlivem zvýšeného progesteronu, snížené peristaltiky (pohyb střev), tlakem dělohy a nižší pohybové aktivity může nastávající maminky potrápit zácpa.

Doporučení:

  • juice-1584411_1920zajistěte dostatečný příjem tekutin- cca 2 litry denně (nejvhodnější je voda)
  • jezte potraviny s vysokým obsahem vlákniny (ovoce, zelenina, celozrnné pečivo…)
  • do jídelníčku zařaďte rostlinné oleje, například ve formě semínek (slunečnicové, lněné, sezamové
  • pokud to lze, choďte na procházky- pohyb má na zácpu nezanedbatelný vliv
  • rozhodnete se-li užívat projímadla, konzultujte vždy užívání s lékařem
| Štítky: , , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.