Sůl nad zlato, aneb méně je někdy více

Chlorid sodný, neboli kuchyňská sůl je nejpoužívanější dochucovadlo v kuchyni. Nadbytek soli není pro náš organismus přínosem – vede k  hypertenzi nebo obezitě. Doporučená denní dávka soli je 5 gramů, přičemž skutečně jí přijímáme mnohem, mnohem více. V dnešním článku se podrobněji podíváme na to, jak se stravovat, abychom náš organismus nadměrně nezatěžovali přesolenými jídly. 

sul

Sůl u dětí a seniorů

díteStrava dětí by neměla minimálně do 1 roku života vůbec obsahovat sůl! Ani v batolecím věku bychom ale neměli po soli sahat příliš často –  čím dříve si dítě zvykne na slanou chuť, tím hůře pro jeho kardiovaskulární systém a krevní tlak. A nemluvíme zde pouze o dosolování potravin (a to nejen u dětí a seniorů) –  v obchodě sledujte nutriční složení na obalech potravin (spousta výrobků obsahuje už z výroby velké množství soli).

TIPY JAK SI POMALU ODVYKNOUT SLANÉ CHUTI

1. Nedosolujte

Jak již bylo zmíněno, doporučená denní dávka soli je 5 gramů. Víte ale, že celé 4 gramy jsou již většinou obsaženy v potravinách, které koupíme v obchodě? Na dochucení nám tedy správně zbývá asi 1 gram soli. Podle výzkumů se ukázalo, že solíme o dost více. V první řadě si zkuste opět zvyknout na přirozenou chuť potravin a sůl přidávat v co nejmenším množství. Nemusíte sůl při vaření vynechat okamžitě v plném rozsahu –  zkoušejte postupně snižovat dávky. Uvidíte, že vaše tělo se vám odvděčí –  budete se cítit lépe a zmizí otoky nohou i prstů.

2. Preferujte domácí stravu

Dnešní uspěchaná doba nahrává tomu, abychom neztráceli čas vařit doma, ale využili restaurací v našem okolí. Když ale budete vařit doma, budete s jistotou vědět, co vše do jídla přidáváte, a to je výhoda nejen z hlediska množství soli. Do jídelníčku zařaďte zejména větší množství zeleniny a ovoce.

3. Vařte z potravin, které suplují chuť solibasil-932079_1280

Jídlo při vaření dochucujte potravinami, které vám svou chutí pomohou zvýraznit přirozenost jídla. Mezi potraviny, které nahrazují chuť soli patří:

  • česnek
  • křen
  • zázvor
  • citrón a limetka
  • bylinky – rozmarýn, libeček, tymián, bazalka, máta

salt-273105_1280

 

4. Solničku co nejdál od stolu

Vyhněte se pokušení a z jídelního stolu dejte pryč solničku. Místo ní můžete mít po ruce právě bylinky.

 

 

Facebook Comments
| Štítky: , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.