Trápí vás trávení? Psyllium přináší řešení!

Dr.Popov1

Vláknina by měla mít stálé místo v našem jídelníčku, přesto sní dost šetříme. Ta přitom nepomáhá jen při hubnutí: podporuje zažívání, je vhodná při zácpě nebo při vyšší hladině cholesterolu. Z dlouhodobých statistik navíc vyplývá, že konzumujeme sotva polovinu doporučeného množství. Jak ji chutně a zdravě dostat do jídelníčku?

Ruku na srdce – v zimě si rádi zahřešíme, v jídle si víc dopřáváme a ani strava nebývá tak pestrá. Nedostatek vlákniny pak naše tělo vnímá o to znatelněji. Denně bychom ji přitom měli zkonzumovat 20 až 35 g.

Jakou vybrat?

Rozpustná vláknina při pravidelném užívání přispívá k omezení zácpy, snížení hladiny cholesterolu, tuků a cukru v krvi. Významně pomáhá při redukčních dietách. Rozpustnou vlákninu obsahuje hlavně ovoce, luštěniny nebo brambory. Dá se říct, že čím méně je ovoce vodnaté, tím více vlákniny v sobě skrývá.

Nerozpustná vláknina prochází trávicím traktem v nezměněné formě a působí tak jako kartáč střev, kdy mechanicky odstraňuje usazeniny. Jak už říká její název, není rozpustná, za to velmi dobře absorbuje vodu. Nerozpustnou vlákninu hledejte hlavně v otrubách, ořeších, zelenině nebo celozrnných jídlech.

Vláknina psyllium

Jedinečným zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny je psyllium neboli jitrocel indický. Konkrétně jde o vyčištěné obaly jeho semen, které jsou nejbohatší na rozpustnou vlákninu. Psyllium se v indické ajurvédě užívá více než 2000 let a také ve starověkém Řecku znali blahodárné účinky psyllia.

Psyllium rozmícháme ve vodě či jiné tekutině a takto vypijeme. Ne každému ale vyhovuje sypká podoba psyllia. Pak sáhněte po variantě v kapslích či tabletách. Ušetříte čas strávený s přípravou a svoji dávku vlákniny si můžete dát prakticky kdekoli.

Psyllium v kuchyni

Psyllium můžete přidat do jogurtu, ovesné kaše nebo k rannímu müsli. Snídaně vás tak mnohem lépe zasytí. Ale nebojte se ani experimentů a vyzkoušejte psyllium při vaření. Má neutrální chuť, takže ho můžete přidat do mletého masa, polévek, míchaných vajíček, různých směsí, využijete ho také při pečení. Fantazii se meze nekladou a vaše jídla budou hned o něco zdravější!

Dr.Popov2

Pro těhotné i celiaky

Řadu těhotných žen trápí v těhotenství právě zácpa. I pro ně je psyllium vhodné. Psyllium je přirozeně bezlepkové, stoprocentně přírodní a bez cukrů, a tedy velmi prospěšné pro diabetiky, protože zpomaluje vstřebávání cukrů.

Dr.Popov

Facebook Comments