Vitamíny- víte, kde je najdeme a k čemu jsou dobré?

Vyvážený příjem vitamínů je pro náš organismus nezbytný. Naše tělo si je nedokáže vždy vytvořit a proto je nutné přijímat vitamíny stravou. Víte, jaké jsou jejich zdroje a jak je dělíme?strawberries-1567319_1920

VITAMÍNY ROZPUSTNÉ VE VODĚ
Patří sem vitamín C a B komplex (B1, B2, niacin, kyselina pantotenová, B6, kyselina listová, B12 a biotin). S jejich nadbytkem se tělo dokáže vyrovnat- jednoduše je vyloučí močí a nehrozí tak předávkování.

Vitamín C- kyselina askorbová
DDD (Doporučená denní dávka): 100 mg orange-1386609_1280
Zdroje: syrová zelenina a ovoce (paprika, brokolice, černý rybíz, angrešt, citrusy, brambory, zelí, rajčata)
Funkce: činnost imunitního systému, antioxidant, vstřebávání železa
Projevy nedostatku: oslabená imunita, únava
POZOR- nedostatek hrozí u kuřáků a alkoholiků

Vitamín B1- thiamin 
DDD: 1,3 mg
Zdroje: maso (zejména vepřové), játra, ryby, celozrnné obiloviny , brambory, luštěniny
Funkce: hraje roli při metabolismu cukrů
Projevy nedostatku: únava, svalové křeče, srdeční a trávící obtíže, velký nedostatek vede k onemocnění beri-beri, u kterého hrozí slabosti srdce
POZOR- nedostatek hrozí u alkoholiků

Vitamín B2- riboflavin
DDD: 1,5 mg
Zdroje:  mléko a mléčné výrobky, maso, ryby, vejce, celozrnné produkty
Funkce: důležitý při látkové výměně bílkovin, tuků a sacharidů, pro zdravé vlasy, kůži a nehty
Projevy nedostatku: poruchy růstu, seboroická dermatitida, záněty sliznice dutiny ústní, jazyka a koutků
POZOR- zvýšená potřeba stoupá při tělesné aktivitě, po operacích a těžkých úrazech, v těhotenství a při chronickém alkoholismu 

Niacin- vitamín PP, kyselina nikotinová
DDD:17 mg
Zdroje: Libové maso, vnitřnosti, ryby, mléko, vejce, obiloviny a brambory
Funkce: podporuje funkci jater a centrálního nervového systému
Projevy nedostatku: záněty, poškození mozku, bolesti hlavy

Kyselina pantotenová- vitamín B5
DDD: 6 mg
Zdroje: vnitřnosti, maso, ryby, vejce, droždí
Funkce: regenerace pokožky
Projevy nedostatku: pálení chodidel

Vitamín B6- pyridoxin
DDD: 1,6 mg
Zdroje: kuřecí a vepřové maso, brambory, banány, celozrnné výrobky, zelené fazole, čočka, zelí
Funkce: ovlivňuje funkci nervového systému a imunitní reakce
Projevy nedostatku: seboroická dermatitida v oblasti nosu, očí a úst
POZOR- potřebu vitamínu B6 zvyšuje dlouhodobé užívání některých léků , dále se zvyšuje u těhotných žen

Kyselina listová- folát
spenátDDD: 400 μg
Zdroje: zelenina (špenát, zelí, kapusta, rajčata, okurky), ovoce (pomeranče, hroznové víno), celozrnné pečivo
Funkce: důležitý během těhotenství, podílí se na metabolismu bílkovin a při krvetvorbě
Projevy nedostatku: špatný vývoj centrální nervové soustavy plodu, chudokrevnost

POZOR- zvýšená potřeba je v těhotenství, při vysoké konzumaci alkoholu a dlouhodobém užívání některých léků

Vitamín B12- kobalamin
DDD:  3 μg
Zdroje: játra, maso, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky, droždí
Funkce: důležitý při krvetvorbě a pro správnou činnost centrálního nervového systému
Projevy nedostatku: anémie, záněty

Biotin- vitamín H
DDD: 30-60 μg
Zdroje: játra, sója, žloutek, čočka, špenát, ovesné vločky,
Funkce: podporuje imunitní systém a syntézu živin
Projevy nedostatku: seboroická dermatitida, slabost, nevolnost, špatná nálada

VITAMÍNY ROZPUSTNÉ V TUCÍCH
Na rozdíl od první zmiňované skupiny vitamíny rozpustné v tucích ukládají v tukové tkáni a při jejich vysokém příjmu může hrozit předávkování. Držte se tedy DDD, kterou nepřekračujte.

Vitamín A- retinolfederal-carrots-1083235_1280
DDD:  1 mg
Zdroje: žloutek, játra, betakaroten (mrkev, špenát, kapusta)
Funkce: důležitý pro imunitní systém, reguluje stavbu a růst kůže a sliznic, je důležitý pro vidění
Projevy nedostatku: šeroslepost, oslabený imunitní systém

Vitamín D- kalciferol
DDD: 5 μg
Zdroje: rybí tuk, tvorba vlivem slunečního záření
Funkce: řízení a metabolismus fosfátů
Projevy nedostatku: měknutí kostí, demineralizace kostí, bolest kostí

Vitamín E- tokoferol
DDD: 15 mg
Zdroje: obilninové klíčky a oleje z nich, semínka
Funkce: antioxidant, funkce pohlavních orgánů, důležitý během těhotenství
Projevy nedostatku: poruchy vývoje plodu

paprika-5358_1280Vitamín K
DDD: 70 μg
Zdroje: zelená zelenina, mléko a mléčné výrobky, maso, vejce, obiloviny
Funkce: krvetvorba a srážlivost krve
Projevy nedostatku: poruchy krevní srážlivosti

Uvedené doporučené denní hodnoty jsou stanoveny na průměrného člověka.

 

Hypovitaminóza– neboli nedostatek vitamínů, kterým jsou ohrožení například alkoholici
Avitaminóza– je vážný stav vyvolaný úplným nedostatkem vitamínů jehož důsledkem mohou být zdravotní komplikace
Hypervitaminóza– nadbytek vitamínů, který může vyvolat například toxicitu

Co je provitamín?
Je to látka, která sama není vitamín, naše tělo si z něj ale dokáže vitamín vytvořit. Jako příklad uvedu vitamín A, který je obsažen zejména v živočišných produktech, zatímco jeho provitamín- betakaroten najdeme v potravinách rostlinných.

Facebook Comments