Víte, co je vláknina 21. století?

_DSC0103 oprava

Ptáte se, proč se tolik píše o vláknině? Sním denně jedno jablko, občas si vezmu celozrnnou bagetu nebo trochu musli a je to. Ano to je běžná realita s denním průměrným množstvím vlákniny ve stravě 10-15g.

Ale víte, že podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) by měl dospělý jedinec každý den přijmout 25-30 g vlákniny? Takové množství je obsaženo například v 10 jablkách nebo ve 200g ovesných vloček, není tedy úplně jednoduché toto doporučení splnit.

vlaknina pyramida-01

Přitom nevhodná strava s nedostatkem vlákniny bývá často příčinou civilizačních onemocnění, jako je nadváha nebo obezita, se kterými se může pojit celá řada dalších onemocnění. Patří mezi ně vysoký krevní tlak a vysoká hladina cukru (spojená s nárůstem diabetu 2. typu) nebo cholesterolu v krvi, ústící až v rozsáhlou množinu zdravotních komplikací, zvanou metabolický syndrom.

Už víte proč se tolik píše o vláknině?

radce stobJak zajistit dostatečné množství vlákniny během dne? Ve stravě potřebujeme vlákninu dvojího typu, a to vlákninu nerozpustnou a vlákninu rozpustnou, z nichž každá má odlišné účinky na lidské zdraví.

Nerozpustná vláknina funguje jako tzv. střevní kartáč a jejím zdrojem jsou ve stravě především celozrnné výrobky, některé druhy zeleniny a ovoce.

Rozpustná vláknina na sebe váže velké množství vody a pomáhá tak k většímu pocitu nasycení, dále napomáhá snižování hladiny cholesterolu, příznivě ovlivňuje také hladinu cukru, pozitivních účinků je však ještě více. Je zpravidla součástí ovocné dužiny a v malém množství se vyskytuje také například v ovesných vločkách ve formě beta-glukanů.

Sáhnout však můžeme i po méně tradičních zdrojích a jsme u vlákniny 21. století – běžně užívané po staletí v asijské kuchyni a u nás nově objevované – vlákniny glukomannan extrahované z hlíz rostliny konjac. Jedná se o 100% přírodní produkt, bez alergenů, téměř bez kalorií.

5 důvodů, proč zařadit do jídelníčku rozpustnou vlákninu glukomannan

  • 1. pomáhá hubnout – zvyšuje a prodlužuje pocit nasycení
  • 2. pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi
  • 3. příznivě ovlivňuje hladinu lipidů
  • 4. příznivě ovlivňuje hladinu glukózy
  • 5. snižuje energetickou denzitu potravy

Vše ověřeno Evropskou komisí pro bezpečnost potravin (EFSA), jelikož glukomannan (zkuste si to říci dvakrát jestli se Vám trochu nezamotá jazyk) schválila jako bezpečný doplněk stravy, který může pomoci i při snižování hmotnosti.

Glukomannan má totiž obrovskou schopnost bobtnat a svůj objem v žaludku zvýší až 200x. Navíc má dle studií jeho pravidelná konzumace prokazatelné účinky na normalizaci hodnoty krevního tlaku, cukru, cholesterolu, a hladiny triglyceridů v krvi, příznivě také ovlivňuje růst střevní mikroflóry.

_DSC0008-Edit

Už víte jak zajistit dostatečné množství vlákniny během dne?

Zařazujte do jídelníčku pravidelně kvalitní celozrnné pečivo, luštěniny, ovoce a zeleninu, a když se nepodaří dosáhnout 25–30 g vlákniny za den, mohou vám pomoci právě doplňky stravy s vysokým obsahem vlákniny.

Jejich nabídka je široká, ale s ohledem na spojení konzumace vlákniny a dostatečný přísun tekutin je vhodné volit ty, které se rozpouští ve vodě. I mezi nimi vybírejte pečlivě, skutečnými
pomocníky jsou ty, které splňují podmínky pro zdravotní tvrzení schválené komisí EFSA.

Např. u glukomannanu platí, že již denní konzumace 3 g, rozdělených do tří jednotlivých porcí spolu s tekutinou, může pomoci při snižování hmotnosti, jelikož působí zvýšení objemu stravy, a prodlužuje tak pocit nasycení.

twiggy-citrus-mix-sklenice uprava na Twiggy

To vše bez výhrad platí pro 100% rozpustný nápoj Twiggy s glukomannanem obohaceným skořicí, v jehož balení najdete jednotlivé porce rozdělené do sáčků. Výhodou je, že neobsahuje přidaný cukr a umělá barviva.

Může být velkým pomocníkem nejen při hubnutí, úpravě metabolismu, ale především v dodržování zásad zdravého životního stylu, protože jednak uspokojí bez zbytečných kalorií vaše chutě svěžími ovocnými příchutěmi, a jednak vás i zasytí. A především vám dodá až 70% denní dávky tolik ceněné rozpustné vlákniny.

Facebook Comments