Vyznáte se v tucích?

TUKY – jsou nedílnou součástí jídelníčku a nelze je, jak si mnoho lidí myslí, vynechávat. Přináší našemu tělu zejména zásobní energii – 1 g tuků obsahuje cca 38 kJ. Jsou součástí každé buňky v lidském těle, mají termoregulační účinek a jsou nepostradatelné pro vitamíny rozpustné v tucích (vit. A, D, E a K). Vedle množství je ovšem velmi důležité konzumovat vhodné tuky – o těch se můžete dočíst v dnešním článku.   

soap-2726394_1280

 

Rozdělení tuků
Tuky můžeme rozdělit podle několika kritérií. Jedno z nich je rozdělení podle původu – živočišné a rostlinné. Zpravidla platí, že živočišné tuky obsahují velké množství „špatných„ nasycených tuků, zatímco v rostlinných zdrojích najdeme „dobré“ nenasycené tuky. Existují ale výjimky, které potvrzují pravidlo – například ryby obsahují prospěšné nenasycené tuky, zatímco některé druhy rostlinných tuků (palmový, palmojádrový a kokosový) naopak obsahují „špatné“ nasycené tuky, jejichž vyšší příjem může přispívat k nadváze, obezitě nebo kardiovaskulárním onemocnění.

Živočišné tuky

Tyto tuky by se měly v našem jídelníčku objevovat asi z 1/3 z celkového denního příjmu tuků. Obsahují nasycené mastné kyseliny, které tělu zajišťují cholesterol. Ten je pro lidský organismus nepostradatelný – musí se ovšem hlídat jeho množství.

  • Máslo – je dobře stravitelný mléčný tuk, který obsahuje asi 15 % vody a málo bílkovin – proto dochází snadno k jeho přepalování. Obsahuje vitamíny rozpustné v tucích (A, D E a K), dále je máslo zdrojem vápníku nebo draslíku.
  • Sádlo – je 100 % tuk, který na rozdíl od másla snese vysokou teplotu (okolo 220 °C), obsahuje méně cholesterolu než máslo a vzniká vyškvařením podkožní vrstvy tuku.
  • Rybí tuk – je živočišného původu, nicméně obsahuje nenasycené mastné kyseliny, které jsou prospěšné pro náš kardiovaskulární systém. Je zdrojem vitamínů rozpustných v tucích – E a D.

butter-1449453_1280

Rostlinné tuky

Tyto tuky by měly v naší stravě převažovat nad živočišnými tuky asi o 2/3 z celkového denního příjmu tuků.

food-424537_1920

  • Řepkový olej – má vysoký podíl kyseliny linolové, linolenové a olejové a má neutrální chuť. Taktéž obsahuje vitamíny rozpustné v tucích – A, D, E a K nebo hořčík či draslík.
  • Slunečnicový olej – tento typ oleje je nejpoužívanější a v obchodech společně s řepkovým nejdostupnější, obsahuje vitamín E a je vhodný pro tepelnou přípravu. Posilňuje náš imunitní systém a nervovou soustavu.
  • Olivový olej

Panenský olej – patří vzhledem k jeho přípravě mezi nejkvalitnější oleje, získává se lisováním bez použití chemie, nejvýznamnějším benefitem je obsah antioxidantů, vitamínů – tento druh oleje je vhodný pro studenou kuchyni, abychom tepelnou úpravou nezničili tělu prospěšné látky.

Rafinovaný olej – získává se rafinováním panenského oleje, lisuje se za vysokých teplot, tudíž ztrácí velké množství tělu prospěšných látek – vhodný pro tepelnou úpravu

  • Olej z vlašských ořechů – je stejně jako panenský olej lisovaný za studena, a tudíž je vhodný do studené kuchyně, vysoký obsah kyseliny linolenové
  • Sójový olej – tento druh oleje příznivě ovlivňuje hodnoty tuku v krvi, obsahuje lecithin, který pomáhá snižovat vysokou hladinu cholesterolu
  • Ořechy – jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin – ořechy v našem jídelníčku nám pomohou k lepšímu soustředění a obsah cenných látek dopomáhá k lepší kvalitě vlasů, kůže i nehtů. V ořeších najdeme bílkoviny, vlákninu, vitamín E, hořčík, zinek či měď.
  • Avokádo – tento druh ovoce obsahuje 2/3 tuku, a přesto se jedná o potravinu, která by v našem jídelníčku neměla chybět. Avokádo je zdroj draslíku, hořčíku, železa, fosforu nebo vápníku. Jeho konzumace může působit preventivně proti rakovině prostaty, pomáhá s trávícími problémy a v neposlední řadě má vliv na snížení vysoké hladinu cholesterolu.

avocado-2115922_1920

Facebook Comments