Zdravá strava nemusí být vždy drahá! Nevěříte?

Také jste toho názoru, že zdravá strava musí být za každou cenu drahá? Pokud ano, dnešní článek vás přesvědčí o opaku. Čtěte dále!

lose-weight-1968908_1280

Zn. LEVNĚ! Ale ne, na úkor kvality!

Mnoho lidí stále zastává názor, že zdravé jídlo je finančně náročné a že jíst zdravě znamená vždy zaplatit v obchodě více. Nenechte se zmýlit! Pokud budeme jíst nutričně vyváženě a podle toho, co naše tělo opravdu potřebuje, rozhodně nebudeme utrácet více. Zamysleli jste se někdy nad tím, jaké je složení vaší stravy? Co vlastně obsahují párky, salámy a další výrobky, které s oblibou kupujeme?

Příklad: Zaměříme-li se konkrétně na uzeniny, největší problém spočívá v obsahu masa daného výrobku. Někteří z nás, koupí raději šunkový salám, který nás vyjde o polovinu levněji než kvalitní šunka. Když se ale zaměříme na nutriční hodnoty onoho šunkového salámu zjistíme, že obsah masa na 100 g se pohybuje okolo 50-60 %. A zbytek? Mouka, voda, sůl, stabilizátory, barviva. Na druhou stranu kvalitní šunka obsahuje více než 95 % masa a minimum soli. Krmíme se tedy raději zahuštěnou uzeninou, po které tloustneme a která obsahuje méně bílkovin (zato více tuku) a ještě si myslíme, jak jsme ušetřili. Protože naše tělo není hloupé, dostanete brzy hlad a na řadu přichází další (mnohdy nezdravé) jídlo.
Tento příklad měl poukázat na to, že mnohdy dáváme přednost nekvalitním potravinám, které sice na první pohled stojí méně, ale potřebujeme jich mnohem více, abychom uspokojili naše tělo a pokryli náš denní energetický příjem.

Nevynechávejte bílkoviny

Jeden z hlavních zdrojů bílkovin je bezesporu maso, a to ať už se bavíme o kuřecím, hovězím, beans-2606866_1280vepřovém mase, nebo třeba rybách. Také jste jedni z těch, kteří raději vynechají maso, aby ušetřili? Děláte velkou chybu. Bílkoviny jsou základní stavební jednotka našeho organismu a bez nich nemůže lidský organismus fungovat. Zdá se vám ryba příliš drahá? Místo čerstvé ryby si minimálně jednou (lépe dvakrát) týdně dopřejte pomazánku z konzervovaných ryb. I když je čerstvá ryby rozhodně lepší varianta, tuňák nebo jiný druh ryby z „plechovky“ dodá vašemu tělu omega 3 mastné kyseliny, které jsou důležité pro správnou činnost srdce a mozku.
Pokud se rozhodnete vynechat občas z důvodu financí maso, nevadí. Mějte ale na paměti, abyste jej nahradili jiným zdrojem bílkovin. Levnější alternativou může být vejce, mléko a mléčné výrobky nebo třeba luštěniny (sója, tofu, čočka, hrách, fazole).

Ovoce a zelenina

Dalším argumentem bývá cena ovoce a zeleniny. Abyste ušetřili, snažte se vybírat sezónní druhy – nejen, že vám poděkujeme vaše peněženka, ale také vaše tělo. Sezónní potraviny obsahují více prospěšných látek jako například vitamíny, minerální látky nebo stopové prvky. Více o prospěšnosti sezónních potravin se dočtete v tomto článku.

Další tipy, jak ušetřit

  1. Dalším prostředkem, jak ušetřit nějakou tu korunu jsou různé slevové akce. Dejte si ale pozor, a vždy nakupujte zdravotně nezávadné produkty a nenechte vyhrát kvantitu nad kvalitou.
  2. Jogurty kupujte bílé a doma si je ochuťte nebo přidejte vločky.
  3. Holdujete kuřecímu masu? Cena prsních řízků bude v přepočtu vždy vyšší než když si koupíte kuře celé, a doma jej naporcujete. Můžete tak využít každé části kuřete- stehna upečete, prsa ugrilujete se zeleninou a z odřezků uvaříte vývar, který dále použijete při vaření.
  4. Pokud nakupujete potraviny, které snadno podléhají zkáze do zásoby, zamyslete se, zda je stihnete vždy včas zkonzumovat. Snaha o to ušetřit se tak může lehce stát plýtvání potravinami, které skončí v koši.
  5. Využijte mrazáku –  existuje celá řada potravin, které můžete zpracovat a zamrazit.
  6. Plánujte – když si rozvrhnete, jaká jídla chcete během týdne vařit a půjdete nakoupit se seznamem, vyhnete se unáhleným nákupům.
    shopping-2411667_1280

Inspirace na levné a zdravé snídaně

  • Banánové lívance s tvarohem (lívance připravíte rozmixováním jednoho banánu a 1 vejce, poté opečete z obou stran na suché pánvi)berries-1846085_1280
  • Ovesné vločky s bílým jogurtem, ovoce
  • Domácí müsli s mlékem/ jogurtem
  • Smoothie z ovoce a mléka/ zakysaného mléčného výrobku
  • Pudink s ovocem
  • Celozrnný knäckebrot s tvarohem/ domácí lučinou a sezónní zeleninou

Inspirace na levné a zdravé obědy/ večeře

  • Husté polévky s celozrnným pečivem (zelná, luštěninová, bramborová, houbová)
  • Čočka na kyselo s vejcem, celozrnné pečivo
  • Špagety se sójovým masem a rajčatovou omáčkou
  • Rizoto se zeleninou a tofu
  • Těstovinový salát se zeleninou a tuňákem
  • Zeleninové placky se sýrem (brokolicové, kapustové, zelné), brambory
  • Dušený špenát, vejce, brambory
  • Těstoviny se špenátem, šunkou a zakysanou smetanou
  • Luštěninový karbanátek, brambory
  • Lečo s vejcem, celozrnné pečivo
  • Zapečené těstoviny s brokolicí, tofu a sýrem
Facebook Comments
| Štítky: , , , , | Autor: .
Katerina Schotliova

Autor: Katerina Schotliova

Vystudovala SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga v Olomouci obor Nutriční asistent. Po studiu na střední škole pracovala jako nutriční asistent v Nemocnici na Bulovce, v Psychiatrické léčebně Bohnice a v Nemocnici na Kladně. Poté vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut na SZŠ a VOŠ 5. května v Praze. Zúčastnila se několika odborných konferencí například na téma celiakie nebo sportovní výživa. Zaměřuje se zejména na celiakii, její povědomí mezi lidmi a pomoc pacientům, kteří začínají s bezlepkovou dietou.