Znáte rizika sedavého zaměstnání?

Americký výzkum v listopadu 2007 dokázal, že sedavý způsob života zabíjí! Co však dělat, když máte zaměstnání, u kterého musíte sedět 8 hodin denně? V podstatě je každý Váš pracovní den stejně rizikový jako dlouhé cesty letadlem. Dlouhodobé sezení bez pohybu je rizikové především pro kuřáky a ženy užívající hormonální antikoncepci.

Nepříjemná fakta
-pravidelně a dlouhodobé sezení vede k tomu, že tuk se ukládá právě do srdečního obalu (Perikardu). Srdce je tedy postupně obalované silnou vrstvou tuku.
-bohužel, ani fyzická aktivita 3x týdny tento tuk z perikardu neodstraní. Musíte pravidelně přerušovat Vaši pasivitu během 8 hodin ve Vašem zaměstnání.
-kromě toho dlouhodobé sezení může vést ke vzniku hemoroidů.2272130_mCo máte tedy dělat? Podle výzkumů stačí opravdu málo:

-Každou hodinu v práci alespoň na minutu vstaňte (trošku se projděte nebo protáhněte). V minulém článku o zrychlení metabolismu jsme již zmiňovali toto přerušované sezení a ne bez důvodně. Kromě toho, že chráníte své zdraví a srdce zrychlete tak i svůj metabolismus.

-Jste tak ponořen do práce, že uběhnou tři hodiny a vy se zapomenete i jen zvednout ze židle? Zkuste si nastavit budík na každou hodinu.

-Ignorujte výtah (pokud jej máte) a používejte v práci schody.

-Během přestávky na oběd si dopřejte krátkou procházku.

Čtyři krátké procházky během dne jsou lepší než jedna dlouhá! Dokázal to výzkum na Indiana Univerzitě v roce 2006, který zjistil, že takové krátké procházky snižují zvýšený krevní tlak efektivněji než jedna dlouhá.

Nejhorší situace je u těch lidí, kteří trpí tzv. „Sedavózou“.
Mudr. Igor Bukovský tak označuje virózu neustálého sezení během dne.
Příklad: Ráno vstanete a do práce se odvezete autem. Jakmile vystoupíte z auta použijete výtah, abyste se dostali do kanceláře. Polední pauzu strávíte u oběda během kterého samozřejmě sedíte a pak pokračujete v sezení až do konce pracovní doby.
Z práce se odvezete do obchodu abyste nakoupili na večeři. Doma si sednete opět k večeři, pak následují dvě hodiny sezení na internetu a završíte to prohlížením oblíbeného filmu na pohovce!
Našli jste se v tomto příkladu? Je načase něco s tím udělat, protože pokud si to neuvědomujete zdraví máte jen jedno.

Na závěr jen doufáme, že jsme všechny, kteří mají sedavé zaměstnání inspirovali alespoň k tomu minimálnímu pohybu během dne, protože opravdu i to málo podle výzkumů stačí :)


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *