Kojení je důležité pro vás i vaše miminko

Jste nastávající maminkou? Pak vám jistě není zdraví vaše i vašeho miminka lhostejné a řídíte se řadou pravidel. Porodem by ale vaše snažení skončit nemělo. Obzvlášť, pokud chcete dát svému miminku to nejlepší – mateřské mléko.

Těhotenství je pro nás pro ženy přirozenou věcí, náš organismus zároveň zažívá i velkou zátěž. Tělo dělá prostor miminku, které v nás roste, a ohlíží se na jeho potřeby. Řada fyziologických změn s sebou může nést i zdravotní problémy, kterým lze předejít díky vyvážené stravě a vitamínům.

Připravte se na kojení

Už během samotného těhotenství musíme upřednostnit zdravý životní styl. Základem je správný jídelníček, ve kterém je nutné vyhnout se potravinám jako je syrové maso, plísňové sýry, příliš kořeněná jídla či plody moře. Velmi důležité je také zásobovat organismus vitamíny a minerály. Najdeme je především v listové a košťálové zelenině, ovoci a měkkých sýrech. Strava bohatá na hořčík a kyselinu listovou by měla být na talíři nejen každé nastávající rodičky, ale také matky v průběhu kojení. A i přesto, že celý svůj čas běháte kolem miminka, neměla byste na sebe zapomínat. Vitamíny a minerály jsou totiž pro vytvoření mateřského mléka s dostatečnou výživovou hodnotou naprosto klíčové.

Proč je mateřské mléko důležité

Mateřské mléko je pro novorozence nedílnou součástí jídelníčku. A neslouží jen k zahnání hladu. Je pro něj tou nejlepší výživou a dodává mu nejen živiny a tekutiny, ale také nenahraditelný koktejl protilátek, jež budou v následujících letech tvořit jeho imunitní systém. Pokud dítě strádá nebo potřebuje určitých druh látek, tělo matky dokáže takovou látku vyrobit a do mléka dodat. Takovéto vyladění dvou těl nenahradí žádná synteticky vyrobená potravina. Avšak pokud tělo matky není v pořádku, není možné, aby na potřeby děťátka dostatečně odpovědělo.

Vůni mateřského mléka, jeho chuť a složení ovlivňuje strava kojící matky ve velké míře, proto je vhodné upravit stravovací režim již v období těhotenství a dodržovat ho po celou dobu kojení. Důležité je zařadit do jídelníčku živiny, které získáte především z ovoce a zeleniny. Vitamíny, minerály a bílkoviny jsou základní látky, bez nichž není schopné tělo nikoho z nás správně fungovat. Nesmíme zapomínat, že novopečené maminky spoustu své energie vydají a musí proto správné a pravidelné stravování dodržovat o to víc.

Kvalitu mateřského mléka nejvíce ovlivňují vitamíny rozpustné ve vodě, mezi které se řadí např. kyselina listová. Ta se do mléka dostává přednostně, tedy i na úkor matky. Pokud je jí nedostatek, dostavuje se zvýšená únava, náladovost a deprese. Psychická nepohoda, naprosté vyčerpání a hormonální změny jsou přitom jedny z důvodů, které leckdy vedou ke ztrátě mléka.

Jak tělu dodat kyselinu listovou?

Nejvhodnějším zdrojem všech potřebných živin, včetně kyseliny listové, je ovoce, zelenina a luštěniny. Ale ruku na srdce, která z nás zvládá starat se o čerstvě narozené miminko a zároveň vařit a hlídat si svůj jídelníček? Právě v těchto chvílích jsou ideální doplňky stravy, které všechny důležité látky obsahují v jedné malé tobolce. Kyselinu listovou v přirozené formě, vitamíny, betakaroten, jód a celou řadu dalších stopových prvků obsahuje např. doplněk stravy GS Mamavit.