Smíchem proti stresu a vyčerpání

Snad každý někdy zažil pocit, kdy se po dlouhém a náročném dni ukládá do postele a místo sladkého snění přemýšlí, co ještě nestihl udělat, co ho čeká další dny a jak to všechno zvládne. Myšlenky na povinnosti nám svírají žaludek a brání čerpání nové energie. Jak proti tomu bojovat, když už máte všechny ovečky spočítané?

V první řadě je nutné zamyslet se, co tento stav způsobuje. Ať už je to pracovní zátěž, starost o děti nebo vztahové trable, vše má společného jmenovatele – stres. Slovo skloňované více než kdy dřív. Co to ale vlastně přesně znamená?

Kamarád nebo nepřítel?

O stresu zpravidla mluvíme v kontextu ne úplně pozitivním, to je však chyba. Za stres považujeme stav organismu, který je v určitou chvíli vystaven mimořádným podmínkám a díky kterým se spustí jeho obranné reakce a mechanismy. V případě stresové reakce se naše tělo rozhoduje buď pro útěk, útok nebo útlum. Krátkodobě tedy vylučované hormony zapříčiní, že se dokážeme ubránit například medvědovi a vylézt na strom. Adrenalin a kortizon zvyšují prokrvení orgánů nutných pro záchranu, a na pár minut nám tak dodají nadlidskou sílu potřebnou k přežití.

V běžném životě dnes obvykle před nebezpečnou zvěří utíkat nemusíme, nicméně podobné situace zažíváme často. Jen si vzpomeňte například na maturitu. Přestože jistě existují jedinci, kteří se takovou maličkostí, jako je zkouška z dospělosti, vůbec nezaobírali, většina našich žaludků plavala na vodě, srdce bušila jako rychlík jedoucí po kolejích z Opavy do Prahy a třes našich těl připomínal malého ratlíka. Tohle všechno ale přispělo k tomu, že jsme nad stresovou situací s pomocí svých vědomostí zvítězili.

Co když ale nebezpečná situace trvá déle? Co když naše tělo nemá čas si odpočinout? Jestliže si za výhru nedopřeje patřičnou odměnu a relaxaci, bude to mít pro vás neblahé následky. Ať už je to zmiňovaná porucha spánku, trávicí obtíže nebo problémy s pletí, není radno tyto příznaky podceňovat.

Jak „léčit“ stres?

Může to znít jako klišé, ale je opravdu vědecky dokázáno, že proti stresovému napětí funguje nejlépe smích. Smích totiž stabilizuje srdeční rytmus a snižuje krevní tlak. Snižuje také napětí, zábrany, zmírňuje dramatičnost situace. Mimo to vyvolává trhavé dýchání, čímž se prohloubí dýchání a zlepší se okysličení krve. Smích také omezuje produkci kortizolu, jednoho z hormonů, který stres vyvolává. Kromě smíchu pomáhají i různé formy meditace a relaxace nebo cvičení, ať už je to jóga či svižnější způsob pohybu.

Pravidelně si tedy pusťte oblíbenou komedii, poškádlete děti nebo partnera či skočte na víno s kamarádkou, a se stresem a nespavostí máte vystaráno.

V životě nás však někdy potkají i takové situace, na které je smích krátký. Pokud je to váš případ a zároveň se nechcete uchýlit k chemii, řešení přináší homeopatický léčivý přípravek Sédafif PC. Ten, díky svému komplexnímu složení, zmírní příznaky stresu během dne, a tím zkvalitní spánek v noci.

Tradičně se používá při příznacích stresu, jako jsou neklid, nervozita, podrážděnost a poruchy koncentrace. Vždy však mějte na paměti, že byste svůj fyzický i psychický stav měli v tomto případně konzultovat s lékařem. Sédatif PC je šetrný, obsahuje výtažky z několika bylin v homeopatickém ředění, mohou jej užívat i děti a těhotné a kojící ženy. Je ve formě tablet, které se rychle rozpustí v ústech a může se současně užívat i s jinými přípravky. Je k dostání v lékárnách.