Vláknina – pro naše zdraví nepostradatelná

Denně bychom měli zkonzumovat 20 až 35 g vlákniny. Z dlouhodobých statistik ale vyplývá, že do těla dostaneme sotva polovinu doporučeného množství. Jak ji chutně a zdravě zařadit do jídelníčku?

Vláknina nepomáhá jen při hubnutí: podporuje zdravé zažívání, reguluje trávení a správný metabolismus tuků, oceníte ji i při zvýšené hladině cholesterolu. To jsou jen některé důvody, proč dbát na její dostatečný přísun.

Jakou vybrat?

Rozpustná vláknina významně pomáhá při redukčních dietách. Obsahuje ji hlavně ovoce, luštěniny nebo brambory. Dá se říct, že čím méně je ovoce vodnaté, tím více vlákniny v sobě skrývá.

Nerozpustná vláknina prochází trávicím traktem v nezměněné formě a působí tak jako jemný kartáč střev, kdy mechanicky odstraňuje usazeniny. Jak už říká její název, není rozpustná, zato velmi dobře absorbuje vodu. Nerozpustnou vlákninu hledejte hlavně v otrubách, ořechách, zelenině nebo v oblíbeném celozrnném pečivu.

Vláknina psyllium

Jedinečným zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny je psyllium neboli jitrocel indický. Konkrétně jde o vyčištěné obaly jeho semen, které jsou nejbohatší na rozpustnou vlákninu. Psyllium se v indické ajurvédě užívá více než 2000 let a také ve starověkém Řecku znali blahodárné účinky psyllia.

Psyllium rozmíchejte ve vodě či jiné tekutině a vypijte. Jestli vám tahle podoba vlákniny nesedí, sáhněte po kapslích s vlákninou. Ušetříte čas strávený s přípravou a svoji dávku vlákniny si můžete dát prakticky kdekoli.

Psyllium v kuchyni

Psyllium můžete přidat do jogurtu, ovesné kaše nebo k rannímu müsli. Snídaně vás tak mnohem lépe zasytí. K dostání je také chléb s obsahem psyllia, tyčinky nebo sušenky.

Nebojte se v kuchyni trochu experimentovat a použijte psyllium při vaření. Přidejte ho třeba do mletého masa, těsta na palačinky nebo různých směsí. Na chuti jídla ho ani nepoznáte, zato uvařené jídlo bude zdravější a lépe vás zasytí.

Pro těhotné i celiaky

Řadu těhotných žen trápí v těhotenství právě zácpa. I pro ně je psyllium vhodné. Psyllium je přirozeně bezlepkové, stoprocentně přírodní a bez cukrů, a tedy velmi prospěšné pro diabetiky, protože zpomaluje vstřebávání cukrů.